Volvo deed al een tijd niet meer mee in het luxe C-segment, waar modellen zoals de Audi A3, de BMW 1-serie en wellicht de nieuwe Mercedes A-klasse de dienst uitmaken. Dat gat in het modellengamma wordt nu opgevuld door de nieuwe V40. Dankzij diverse slimme veiligheidssystemen scoort de Zweed punten op het gebied van veiligheid. Werkelijk alles qua veiligheid is te vinden op de V40. Zo is er een voetgangersairbag, een systeem dat voetgangers herkent en automatisch afremt en verder de wat bekendere systemen zoals BLIS (Blind Spot Information System) en Adaptieve cruise controle.

De stoelen zitten behoorlijk goed. Vooral op langere ritten is dat goed merkbaar, en de V40 doet daarbij zijn familiereputatie eer aan. Ruimte voor passagiers is er in voldoende mate, de hoofd- en beenruimte op de achterbank is goed. In de uitvoering die wij rijden is lederen bekleding standaard en bovenop de standaarduitrusting is er onder andere nog een Driver Support Line toegevoegd, bestaande uit tal van veiligheidssystemen.

Het beeldscherm is centraal op het dashboard geplaatst en voorziet de bestuurder van allerlei belangrijke informatie zoals een boordcomputer, navigatie, allerlei instellingen die persoonlijk kunnen worden afgesteld en een multimediasysteem. De materialen zijn behoorlijk fraai te noemen. Zachte onderdelen overheersen en het dash maakt een kwalitatief goede indruk. Ergonomisch gezien zit de Zweed eveneens goed in elkaar.

In de Volvo V40 zijn zes verschillende motoren beschikbaar. Drie diesels en drie benzinemotoren. De benaming zorgt voor nogal wat verwarring, zo heten de diesels D2, D3 en D4 en de benzinevarianten T3, T4 en T5. Je zou verwachten dat de nummeraanduiding staat voor het aantal cilinders, maar niets is minder waar. De versie waar wij in rijden is de T4, een benzinemotor met een vermogen van 180pk. Met die motor kan de auto in 7,7 seconden naar honderd en 225 km/u is de uiterst haalbare snelheid. Ondanks die prestaties wordt er slechts 129 gram CO-2 per kilometer uitgestoten, goed voor een diepgroen A-label.

Het verbruik van de V40 wordt geklokt op 5,5 liter per 100 kilometer, maar 7,2 liter over dezelfde afstand lijkt in de praktijk realistischer. De handgeschakelde zesbak schakelt soepel en ook de motor heeft al vanaf lage toeren voldoende koppel om flink op te schieten. Dankzij het voortreffelijke rijgedrag, de lage uitstoot die zorgt voor 20 procent bijtelling, en de nette prestaties, is de V40 een serieuze concurrent in het luxe C-segment. De V40 T4 Summum is er voor iets meer dan dertigduizend euro.