De Volvo C40 zou initieel in alle motorvarianten beschikbaar komen, maar kort voor lancering is besloten het model alleen als volledige elektrisch te onthullen. Op veel punten is dit op papier al een succes: de bekende hoge zit, een kruising tussen een coupé en een crossover, plus het feit dat de XC40 het meest populaire model van het eerste kwartaal van 2022 was. Dat maakt dat er veel kansen liggen. Aan het uiterlijk te zien is het ontwerp niet zo afwijkend van z’n grotere broertje. Dankzij de opvallende daklijn is het verbruik vermoedelijk wel een stukje lager, want de vorm leidt nu eenmaal tot een lagere luchtweerstand.

Herkenbaar
Als het gaat om de vormen, dan oogt hij fris maar herkenbaar. Een beproefd concept waarmee Geely de conservatieve koper aan zich weet te binden. Die bekende vormen zetten door aan de binnenzijde, waarbij vooral opvalt dat er enkele kleine verbeteringen zijn doorgevoerd. Zo is het scherm voortaan een stuk sneller en zijn ook de grafische kwaliteiten verbeterd. Bovendien zijn er nieuwe stoelen ontwikkeld, die evengoed zitten als in de XC40, maar wel van deels gerecycled plastic zijn gemaakt. Dat geldt ook voor de elementen op de portieren en het dashboard. Tegelijkertijd is de afwerking van een subliem niveau. Klasse.

Beperkte actieradius en hoog verbruik
Een EV koop je natuurlijk alleen als de praktische bruikbaarheid voldoende is. De C40 meet een 77KW grote accu, waarmee in de theorie zeker 400 kilometer mee zou moeten kunnen worden afgelegd. In de praktijk komen we meer in de buurt van de 300 kilometer op een volle accu, waarbij aangetekend dient te worden dat de temperatuur tijdens de testperiode op een slordige 7 graden boven nul lag, er stevig wat wind stond en we regelmatig 100 tot 110 kilometer per uur over de snelweg hebben gereden. Doe je het rustiger aan, staat er minder wind en is er minder vocht op de weg, is het warmer en schijnt dan zon, dan kan je rekenen op een grotere actieradius dan die wij gemeten hebben. We zijn in de avonduren op pad gegaan om het minimale bereik te kunnen noteren, tijdens een rit waarbij we de 135 kilometer per uur als cruise snelheid aanhielden, behaalden we 38KW op 100 kilometer. In dat geval sta je binnen 200 kilometer bij de (snel)lader.

Mooi aanbod
De bruikbaarheid van de kofferbak is relatief beperkt, met 419 liter heb je wel genoeg voor de bagage van 4 volwassenen voor een vakantie. Achterin zit je opvallend genoeg ook qua hoofdruimte goed, ondanks de aflopende daklijn. Het onderstel is verbluffend comfortabel en vereffend elk bultje in de weg. Daarnaast is het zwaartepunt laag, waardoor je in bochten ook voldoende sportief weggedrag kunt ervaren. Met een sprint van nul tot honderd in 4,7 seconden is de C40 zelfs nog 0,1 seconden sneller dan de XC40 Electric. De topsnelheid van 180 kilometer per uur is begrensd. In de praktijk voelt de Volvo enorm snel aan. Je hebt nooit kracht tekort. Als we kijken naar het totaalpakket, is de C40 echt een goed pakket. Voor alle denkbare luxe ben je nooit meer kwijt dan 62 duizend euro. Succes gegarandeerd?