Er is een nieuw automerk in Nederland! De naam luidt DS. Wellicht komt je deze naam al wat bekend voor. Dat kan goed kloppen, want eens was dit de titel van een prachtig gelijnde Citroën. En juist dat laatste merk heeft veel te maken met het nieuwe merk. Daar waar DS eerst een label van het Franse merk was, is het nu volwassen geworden en op eigen benen komen te staan. De markt wordt bestormd met een drietal modellen die weer in verschillende variaties te verkrijgen zijn. Ook deze modellen zullen je waarschijnlijk bekend voorkomen. Onderaan staat de DS3, die we natuurlijk kennen uit het verleden. Dit model is er ook als cabrioversie.

Wij rijden in de DS4, die het midden van het gamma aangeeft. Dit model is zowel in drie- als vijfdeurs verkrijgbaar. Bovenaan het gamma staat de DS5, waarmee het merk het hogere zakensegment bedient. De DS4 Crossback is er in vijf smaken. Wij rijden de instapbenzine, die tegelijkertijd ook de instapper van het gehele motorenpallet vormt. Wie denkt daarmee een basisversie te hebben, komt bedrogen uit. Het vermogen is al vastgesteld op een zeer redelijk 130 pk. Voor de volledigheid noemen we de prestaties die hierbij horen. Een run naar honderd kilometer per uur kost 10,8 seconden, de topsnelheid is 198 kilometer per uur. Boven dit model staat gelijk de krachtigst verkrijgbare benzinemotor. Deze turbomotor heeft 165pk en weet in 9,5 seconden honderd te bereiken en de maximale snelheid ligt op 215 kilometer per uur. Dieselen kan met 120 en 180pk.

Het uiterlijk is behoorlijk fraai, zeker in deze configuratie. De witte kleur contrasteert mooi met de zwarte elementen. Door het relatief onbekende merkembleem op de motorkap weten passanten vaak niet om welk merk en model het gaat. Natuurlijk, sommigen wijzen naar het verleden, anderen blijven verbaasd staan. Hij staat behoorlijk hoog op z’n poten en dat geeft ‘m een avontuurlijke uitstraling. Binnenin vinden we veel terug van het vorige model – of beter gezegd – van de tijd waarin dit model nog een Citroën was. Dat betekent dat het er netjes uitziet, er fraaie materialen zijn gebruikt maar dat de afwerking niet altijd even goed is. De ergonomie zit snor, maar sommige knopjes voelen wel goedkoop aan. Omdat we het meest luxe model rijden, beschikken we over massagestoelen, stoelverwarming en Apple Car Play waarmee je je telefoon vanaf het infotainment kunt bedienen. Dat werkt prima.

Aan veel dingen is wel te zien dat de DS4 binnenkort toch echt wel een update nodig heeft. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de graphics van het infotainment systeem, waarbij het design nog steeds hetzelfde is als bij de C4 van vijf jaar geleden. Het stuurwiel is bekend van de C5, die al meer dan zeven jaar geleden is geïntroduceerd. Wat dat betreft staat de DS4 te springen om vernieuwing. Aan de andere kant; het functioneert allemaal prima. De handgeschakelde zesbak heeft korte verzetten en ligt goed in de hand. Het onderstel is mooi comfortabel, van scherpe bochten houdt ‘ie niet echt. Oneffenheden worden netjes gefilterd. Het verbruik ligt op circa 7,5 liter per honderd kilometer, mooi in lijn met concurrentie. En dat geldt voor veel meer elementen. Daarom is het devies: wanneer je echt onderscheidend wilt zijn, is deze auto geen onlogische keuze.