Met de huidige brandstofprijzen wordt een bezoekje aan de plaatselijke pomphouders steeds leuker. Op diverse plaatsen zakt de dieselprijs momenteel richting de magische grens van 1 euro. Hoe lager de brandstofprijs, des te leuker het wordt om veel te rijden. De Ford Focus ST diesel combineert het beste van twee werelden: lage gebruikskosten en veel plezier. Deze Duitser staat namelijk voor rijplezier. Daar waar zijn minder potente dieselbroers het moeten doen met een bescheidener vermogen, profiteert de Focus ST van een krachtige dieselmotor met 185pk en 400nm koppel. Vooral dat laatste zorgt voor een flinke duw in de rug.
Optisch is het onmiddellijk zichtbaar dat het gaat om de sportieve versie van de Focus. Dankzij een fraaie bodykit heeft hij een sportieve look en krachtig uiterlijk. De ST-divisie staat niet alleen voor uiterlijk vertoon, ook binnenin is er het nodige onder handen genomen. De sportstoelen zijn groot en bieden veel zijdelingse steun. Het stuurwiel is dik en heeft een afgeplatte onderkant. Het dashboard steekt goed in elkaar en eindelijk heeft Ford afstand genomen van het kleine display waarop informatie en navigatie te zien is. Het nieuwe scherm is een stuk groter en overzichtelijker. Wel is de menustructuur lichtelijk ondoorgrondelijk en steekt het geheel vrij ingewikkeld in elkaar. De weergave van de kaart is wel helder. Achterin kunnen twee volwassenen prima zitten. De bagageruimte is natuurlijk ook gewoon dik voor elkaar. 363 liter meet deze qua inhoud. Daarin kunnen zeker vier koffers worden meegenomen.
Bij het starten van de motor klinkt een sportieve grom uit de uitlaten. Toch is bij accelereren gelijk hoorbaar dat je een diesel rijdt. Het echte ST-gevoel dat je wel in de benzineversie ervaart is hierdoor afwezig. Toch oogst de rode testauto een hoop bekijks, waardoor het gevoel iets bijzonder te rijden blijft. De cijfers illustreren de mogelijkheden, in 8,1 seconden schiet de naald van de teller over de 100 kilometer per uur en de topsnelheid is 217 kilometer per uur. Het gemiddelde verbruik in de fabriek is natuurlijk altijd utopischer dan de praktijk, maar in dit geval wijkt het niet ver van elkaar af. De fabriek belooft 4,2 liter op honderd kilometer per uur, maar in de praktijk is 6 liter over dezelfde afstand logischer. Met de ruim 50 liter grote brandstoftank – een tankbeurt kost net iets meer dan 50 euro – kan de Focus daardoor circa 800 kilometer afleggen. In deze tijden zijn dat mooie cijfers.
De Ford Focus ST diesel is een sportieve auto, maar zo hardcore als in een regulier ST of een RS wordt het nooit. Het onderstel kent een stevige afstelling en daardoor is het comfort op klinkerwegen ver te zoeken. Keerzijde is dat bochten met hoge snelheid kunnen worden genomen en de koets duikt, maar zelden gaat schuiven. Overhellen is al helemaal een onbekend begrip. Het stuurgevoel is heerlijk direct en intuïtief. Met uiterste precisie kan een bocht worden ingestuurd en pas als je het heel bont maakt, kan er voorzijde ietwat wegglijden over de voorwielen. De funfactor wordt vergroot door de trefzekere versnellingspook die redelijk korte slagen kent. Al dit plezier kent echter wel een prijskaartje. Met 40 mille is het niet de goedkoopste, maar een vergelijkbare Golf GTD is hetzelfde geprijsd, waarvan we de uitstoot in de praktijk echter niet kunnen garanderen. Plezier in deze Ford Focus ST diesel is in elk geval gegarandeerd.