De Xpeng G6 is een moderne en technisch geavanceerde elektrische SUV van Chinese komaf die zich richt op zowel comfort als prestaties. Met zijn strakke ontwerp, uitgebreide technologie en indrukwekkende specificaties heeft de G6 de potentie om een serieuze speler te worden in de snelgroeiende markt van elektrische voertuigen. Wat direct opvalt aan de Xpeng G6 is het futuristische en gestroomlijnde ontwerp. De SUV heeft een moderne uitstraling met scherpe lijnen en een aerodynamische vorm die de sportieve ambities van het merk onderstreept. Het ontwerp heeft wel wat van de Tesla Model Y. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende ondersteuning. De Xpeng G6 biedt veel ruimte, de kofferbak heeft een inhoud van 571 liter, wat net iets bovengemiddeld is in dit segment en zorgt voor veel praktische opbergruimte.
De Xpeng G6 is uitgerust met een krachtige elektrische aandrijfsysteem dat zorgt voor indrukwekkende prestaties. De acceleratie is netjes: de auto is in staat om in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u te gaan. Het onderstel is goed op comfort met een vleugje sportiviteit afgesteld, wat resulteert in een uitstekende wegligging en rijcomfort. Het gebruik van de regeneratieve remfunctie helpt ook bij het verhogen van de energie-efficiëntie tijdens het rijden.
Xpeng heeft zijn software goed op orde. De G6 is uitgerust met een geavanceerd infotainmentsysteem dat snel reageert en gemakkelijk te bedienen is. Het touchscreen is groot, helder en overzichtelijk, wat het gebruik van navigatie, muziek en andere functies eenvoudiger maakt. Ook de software is over het algemeen intuïtief en gebruiksvriendelijk, met constante over the air updates uit China. Wat betreft opladen is de Xpeng G6 een uitblinker. De auto ondersteunt snelladen tot 280 kW, waardoor je snel weer op weg kunt zijn na een korte stop bij een laadstation. De 20% – 80% SOC tijd bedraagt 19 minuten, dat is uitermate netjes. Dit is vooral handig voor lange ritten. De actieradius is meer dan voldoende voor de meeste dagelijks gebruikssituaties, met een bereik van 570 kilometer als het gaat om de WLTP-waarde, maar dat in de praktijk afhankelijk van de rijstijl en omstandigheden kan variëren. Reken op zo’n 60 procent bereik van die waarde tijdens Nederlandse winters.
Ondanks de sterke punten zijn er enkele irritaties die de algehele ervaring van de Xpeng G6 kunnen beïnvloeden. De luchtcirculatie in het voertuig is niet altijd stabiel. Soms blaast de airco ineens een frisse wind het interieur in, wat niet altijd welkom is, vooral als je het niet zelf hebt ingesteld. Daarnaast is de file-assistent, die het voertuig helpt bij stilstand en weer optrekken in fileverkeer, soms behoorlijk schokkerig. Bij lage snelheid lijkt het niet altijd soepel te verlopen, wat de rijervaring in drukke omstandigheden minder aangenaam maakt. Ook is het systeem voor het automatisch voorverwarmen van de auto enigszins onhandig: de verwarming blijft aanstaan wanneer je de deuren opent in de parkeerstand, wat onterecht veel stroom verbruikt. Dit is niet alleen inefficiënt, maar kan op de lange termijn de actieradius negatief beïnvloeden. Xpeng geeft wel aan dat dit euvel bij een volgende software update wordt getracht op te lossen. Een ander minpuntje van beperktere omvang is de kofferklep. Hoewel de ruimte in de kofferbak meer dan voldoende is, opent en sluit de klep behoorlijk traag, wat in sommige gevallen frustrerend kan zijn, vooral wanneer je snel spullen in of uit de auto wilt laden.
De Xpeng G6 is een indrukwekkende elektrische SUV uit China die veel te bieden heeft op het gebied van prestaties, technologie en comfort. Het moderne ontwerp, de uitstekende rijervaring, het gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem en de snelle laadtijden maken het een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een geavanceerde EV. De ruime kofferbak biedt extra praktisch gemak voor gezinsgebruik. Er zijn echter een aantal technische en gebruiksgemakken die nog verbetering behoeven, zoals de instabiele luchtcirculatie, de schokkerige file-assistent, de onhandige voorverwarming bij stilstand en open deuren en de trage kofferklep. Neem dit in elk geval mee in je overweging om de G6 op je voorkeurslijst te zetten.