De Fiat 600e is de moderne interpretatie van een iconische naam uit de autogeschiedenis. Fiat scoorde recentelijk erg goed met de 500, waar allerlei varianten op zijn bedacht. In meerdere en mindere succesvolle mate. Dit elektrisch aangedreven model maakt het klassieke stadswagentje weer relevant, maar dan in een frisse, eigentijdse verpakking. Met zijn speelse uitstraling, laag energieverbruik en nette actieradius is de 600e een interessante keuze voor wie op zoek is naar een hippe gezinsauto met een olijke blik. Toch zijn er enkele compromissen, vooral op het gebied van binnenruimte en technologie, die belangrijk kunnen zijn voor potentiële kopers. In deze review nemen we de Fiat 600e onder de loep.
De vormgeving van de Fiat 600e is absoluut geslaagd. De kleine stadsauto heeft een speelse, vrolijke uitstraling die zich onderscheidt van de meer ingetogen concurrentie. De koplampen zijn expressief en geven de auto een bijna vriendelijke blik, terwijl de grille met zijn subtiele, afgeronde lijnen de retro-invloeden van de klassieke Fiat 600 doet opbloeien. Het ontwerp is tegelijkertijd modern en nostalgisch, waardoor het aantrekkelijk is voor een breed publiek, van jongere kopers tot degenen die herinneringen koesteren aan de originele Fiat 600.
Wat betreft energieverbruik doet de Fiat 600e het bijzonder goed. Met een testverbruik op papier van ongeveer 12 kWh per 100 kilometer en in de praktijk zo’n 14kWh over dezelfde afstand is deze elektrische Fiat een zuinige keuze voor dagelijks gebruik. In een tijd waarin de focus steeds meer ligt op efficiëntie, is dit een belangrijke troef. De actieradius van de 600e is met 300 tot 350 kilometer op een volle lading behoorlijk netjes, al is dit niet uitzonderlijk voor een auto in dit segment. Dit maakt de 600e prima geschikt voor stads- en kortere ritten, maar voor langere reizen zou je wellicht iets meer range willen.
Waar de Fiat 600e punten verliest, is de binnenruimte. De beperkte afmetingen van de auto komen vooral tot uiting in de krappe cabine. De voorstoelen bieden voldoende comfort voor volwassenen, maar achterin wordt het voor langere volwassenen snel behelpen. De hoofd- en beenruimte zijn beperkt, wat het minder geschikt maakt voor grotere passagiers of lange ritten met meerdere volwassenen. Het is duidelijk dat de 600e vooral gericht is op stadsgebruik en kleinere gezinnen. Ook de kofferruimte laat te wensen over. Met ongeveer 360 liter is het bagageruim relatief klein, waardoor het moeilijk is om veel bagage mee te nemen voor een weekend weg. Dit kan voor sommige kopers een dealbreaker zijn, vooral voor gezinnen die regelmatig meer ruimte nodig hebben.
Op het gebied van technologie is de Fiat 600e voorzien van een basis infotainmentsysteem dat geen hoogvlieger is, maar wel prima functioneert. Het scherm is relatief klein en de interface werkt, maar biedt weinig diepgang. Voor een elektrische auto zou je verwachten dat er meer EV-specifieke informatie beschikbaar is, zoals gedetailleerde analyses van energieverbruik, regeneratie-opties en laadstatussen. Helaas ontbreekt dit bij de Fiat 600e, wat voor sommige kopers als een gemis kan worden ervaren, zeker gezien de concurrentie die vaak wel geavanceerdere systemen biedt.
De laadsnelheid van de Fiat 600e is met 100 kW een basiswaarde voor veel auto’s in dit segment. Dit betekent dat je in ongeveer 30 minuten de batterij voor een aanzienlijk deel kunt opladen, wat genoeg is voor de meeste dagelijkse behoeften. Het is niet de snelste in zijn klasse, maar voor de Fiat 600e is het meer dan voldoende. Zeker gezien de eerder genoemde actieradius, is het laden redelijk snel en efficiënt. De prestaties van de 600e zelf zijn voor een stadsauto prima. Het koppel is direct beschikbaar en zorgt voor vlotte acceleratie, waardoor je makkelijk door het stadsverkeer kunt navigeren. In 9 seconden zit je van stilstand op honderd, terwijl de top een bescheiden 150 kilometer per uur bedraagt.
Met een gewicht van net iets meer dan 1500 kilo is de Fiat 600e geen zwaargewicht in de wereld van elektrische voertuigen, maar als je kijkt naar conventionele auto’s kan het een overweging zijn. Het is 250 kilo zwaarder dan de hybride versie van de auto, wat het brandstofverbruik bij een hybride voordeliger kan maken, vooral nu de wegenbelasting voor EVs eraan komt. Dit zou voor sommige klanten de hybride versie van de Fiat 600e een aantrekkelijkere optie maken.
De Fiat 600e is een leuke, efficiënte en hippe elektrische auto die zich prima leent voor stadsritten en korte gezinsuitstapjes. Het ontwerp is speels, de energie-efficiëntie is goed en de actieradius is voor de meeste gebruikers voldoende. Toch zijn er duidelijke beperkingen als het gaat om binnenruimte en het infotainmentsysteem. Ook de laadsnelheid en het gewicht kunnen voor sommigen een punt van overweging zijn. Voor wie op zoek is naar een compacte, stadsgerichte EV is de Fiat 600e zeker het overwegen waard, maar voor grotere gezinnen of lange ritten kunnen de beperkingen van het model wel doorslaggevend zijn.