De Microlino is een kleine, volledig elektrische vierwieler die de grenzen tussen een auto en een scooter vervaagt. Geïnspireerd door de iconische BMW Isetta, heeft de Microlino de uitstraling van een retro-stadsauto, maar is hij verrassend modern als het gaat om technologie en gebruiksgemak. Daarnaast kent hij een vleugje Zwitserse invloeden.
Met zijn opvallende retro-design, een bolle voorzijde en een deur die aan de voorkant opent, trekt de Microlino meteen de aandacht. Hij is klein, compact en daardoor ideaal voor drukke steden waar parkeerruimte schaars is. De Microlino vereist slechts een derde van de ruimte die een normale auto nodig heeft om geparkeerd te worden. Dit maakt hem uitermate geschikt voor het stadsverkeer, waar kleine parkeerplekken vaak de enige optie zijn.
Wat meteen opvalt, is de eenvoud van het ontwerp. De cabine is minimalistisch, maar praktisch, en biedt voldoende ruimte voor twee volwassenen. Daarnaast is er plek voor drie kratten bier – niet de meest gangbare maatstaf voor ruimte, maar het illustreert duidelijk dat er genoeg opbergruimte is voor een weekendje weg of boodschappen. De deur die aan de voorkant opent, zorgt voor een uniek instapgemak, hoewel het niet altijd handig is in krappe parkeergarages. Maar als je je aanpast aan de kleine afmetingen van de Microlino, zal dit geen probleem zijn.
De Microlino biedt drie verschillende accupakketten, met een rijbereik van respectievelijk 90, 177 of 230 km, afhankelijk van de gekozen versie. Dit maakt de Microlino geschikt voor zowel korte stadsritjes als langere ritten buiten de stad. Voor stedelijke bewoners die niet vaak lange afstanden rijden, is de instapversie met 90 km meer dan genoeg. Heb je echter plannen om wat verder te reizen, dan is de versie met 230 km rijbereik een goede keuze.
Het opladen van de Microlino is ook een eenvoudige taak. De auto is volledig opgeladen in maximaal vier uur, wat relatief snel is voor een voertuig van dit formaat. Dit betekent dat je de auto eenvoudig ‘s nachts kunt opladen, zodat je de volgende dag weer volledig opgeladen op pad kunt. Dankzij het lage energieverbruik is de prijs per kilometer bovendien niet hoog, wat de gebruikskosten laag houdt.
De Microlino valt onder de vierwielercategorie L7e, wat betekent dat hij tot 90 km/u kan rijden. Dit is snel genoeg om op snelwegen te rijden, zolang je geen hoge snelheden verwacht. De 90 km/u is in veel situaties voldoende, maar het is belangrijk te weten dat de Microlino bij tegenwind of bij het klimmen van een helling zijn snelheid niet kan behouden. Bij tegenwind kun je bijvoorbeeld niet sneller dan 75 km/u gaan, wat zijn prestaties enigszins beperkt. Dit is iets om rekening mee te houden als je de auto op langere afstanden wilt gebruiken, vooral als je vaak op snelwegen rijdt. Het zorgde bij ons in elk geval voor wat angstzweet.
Toch is de Microlino uitstekend geschikt voor stedelijk gebruik. Het is een verrassend vlotte auto voor zijn formaat, met een uitstekende wendbaarheid en een verrassend stabiele rijervaring voor zo’n klein voertuig. Hij is niet ontworpen om snel door bochten te scheuren, maar voor dagelijks stadsgebruik is het rijgedrag precies wat je zou verwachten: vlot en gemakkelijk.
Wat betreft praktische zaken heeft de Microlino veel te bieden. De lage gebruikskosten zijn zeker een sterk punt. Zo hoef je geen wegenbelasting te betalen, is er geen APK-plicht en is de verzekering relatief goedkoop. Dit maakt de Microlino een voordelige keuze op de lange termijn. Bovendien is het stroomverbruik laag, waardoor de kosten per kilometer aanzienlijk lager zijn dan die van een traditionele benzineauto.
Het is echter belangrijk te benadrukken dat de Microlino een beperkte topsnelheid heeft. De 90 km/u is prima voor de meeste stedelijke ritten en zelfs voor korte snelwegritten, maar hij mist de snelheid die je zou verwachten van een traditionele auto voor langere ritten op de snelweg. De beperkte snelheid bij tegenwind kan ook voor enige frustratie zorgen, vooral als je een stukje sneller wilt rijden. Dit is echter geen probleem als je de Microlino vooral voor kortere ritten binnen de stad of voor het reizen binnen een straal van 100 kilometer gebruikt.
De Microlino is een charmante en praktische oplossing voor stadsvervoer. Hij is klein, maar biedt verrassend veel ruimte voor twee volwassenen en wat bagage, en dankzij zijn compacte formaat is hij ideaal voor stadsverkeer. Het lage energieverbruik en de lage gebruikskosten maken de Microlino aantrekkelijk voor mensen die op zoek zijn naar een kosteneffectieve manier om zich in de stad te verplaatsen.
Hoewel de beperkte snelheid bij tegenwind en de beperkte topsnelheid van 90 km/u een nadeel kunnen zijn voor sommige gebruikers, is de Microlino voor stadsbewoners die vooral korte ritten maken een uitstekende keuze. Hij biedt alles wat je nodig hebt: praktische ruimte, lage kosten, gemakkelijk opladen en een uniek ontwerp dat niet onopgemerkt blijft. Het is geen auto voor lange snelwegritten of hoge snelheden, maar voor het dagelijks gebruik in de stad is het een uitstekende keuze voor wie de voordelen van elektrisch rijden wil ervaren zonder zich zorgen te maken over opladen of parkeren.