De Ford Kuga is alweer een paar jaartjes in ons land. Bij de introductie in 2008 waren er uitsluitend vierwielaangedreven versies te verkrijgen, nu is dat gelukkig wel anders. Twee diesels en twee benzinemotoren prijken op de prijslijst. Wij gaan op pad met de – voor Nederlandse begrippen – meest relevante benzinemotor. Deze motor levert 150pk en voldoet daarmee prima.

Het uiterlijk van de Kuga is redelijk onder handen genomen. De voorkant is wat stoerder gemaakt en aan de achterzijde vallen vooral de twee gescheiden uitlaatpijpen op. Ter vergelijking hebben we de Kuga naast de duurtest Ford Focus gepositioneerd om even de optische verschillen uit te vogelen. De Kuga is in feite een Focus op hoge poten, maar heeft wel degelijk duidelijk een eigen gezicht. Ook in het interieur is er net wat meer luxe aanwezig dan in onze Focus. De zitpositie is uiteraard een stuk hoger en dat is bevorderlijk voor het uitzicht op de weg. De met leder beklede stoelen zitten goed en de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar. De Kuga is uitgerust op het hoogste uitrustingsniveau, Titanium genaamd. Deze uitrusting is al compleet, maar bij Ford hebben ze er nog wat extra opties bovenop besteld.

In Titanium uitrusting kost de Kuga met 1.6 Ecoboost benzinemotor bijna 35 mille. Daarbij zitten opties als cruise controle, dual-zone airco, half leren bekleding, hill start assist en regensensor bij in begrepen. Naast deze opties is er nog een panaromadak ter waarde van 1250 euro aanwezig. Een aanrader is het First Edition Pack. Daarvoor wordt de Kuga afgeleverd met navigatie, achteruitrijcamera, automatisch inparkeren, parkeersensoren voor- en achter, elektrisch inklapbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare achterklep en keyless entry. Al dit lekkers kost 2000 euro. De totaalprijs van de Kuga komt met nog wat extra opties bovenop de reeds genoemde uiteindelijk uit op 42 mille.

De ruimte in de Kuga is dik voor elkaar. Passagiers hebben niet te klagen over hoofd- of beenruimte en ook qua bagage kan er genoeg mee. De bestuurder kan op twee manieren het stuurwiel verstellen en zo naar hartelust instellen. Het openen van de deur gaat zonder sleutel, en dankzij de startknop kan de sleutel op zak worden gehouden. Het rijden in de Kuga gaat voortreffelijk. Het stuurgedrag is lekker direct en daardoor kan – ondanks zijn afmetingen – behoorlijk worden gehoekt in bochten. De stabiliteit van de koets is prima in orde en tijdens het rijden schakelt ‘ie goed. Het gemiddelde verbruik komt uit op 8,5 liter per 100 kilometer, terwijl de fabriek toch echt een gunstiger verbruik heeft beloofd. In het boekje staat namelijk dat 6,6 liter genoeg is om honderd kilometer ver mee te rijden. Een groot verschil dus, hetgeen maar weer eens aantoont dat de verbruiksmetingen bij de fabriek (volgens Europese normen) moet worden aangepast.

Een Kuga heeft als groot voordeel dat ‘ie niet alleen een stuk hogere zit dan de Focus heeft, ook is er meer ruimte, meer body en heeft de Kuga een groter overkomen. Daarvoor moet wel een extra duit in het zakje worden gedaan, maar volume heeft nu eenmaal een prijskaartje. De 1.6 Ecoboost motor met 150pk presteert prima, alleen wanneer je veel offroad capaciteiten van een auto verlangt is de vierwielaangedreven Kuga met benzinemotor en 182pk een aanrader. Voor het overige kan er nog gedieseld worden met de 140 en 163pk sterke dieselmotoren. Met de vernieuwde Kuga heeft Ford in elk geval weer een praktisch, voordelig en betrouwbaar model in handen.