Juist omdat er maar erg weinig auto’s van het merk op de weg rondrijden, hebben wij een weekje de Infiniti M35h getest. Een hybride, die tegelijkertijd de snelste Infiniti is. Het aantal verkochte auto’s bedroeg 42 stuks in 2011 en behaalt daarmee slechts een schamele 38e plaats in de verkoopranglijst per merk. Heeft het automerk uit Japan gewoon te weinig bekendheid, of zijn er andere redenen? Een week sturen met het vlaggenschip van Infiniti moest uitkomst bieden aan deze vraag.

Smaken verschillen, maar volgens ons ziet de Infiniti er fraai uit. Veel ronde vormen kenmerken het ontwerp en vooral de voorzijde doet onwetende aanschouwers nogal eens vermoeden dat het een Mercedes-Benz is. Aan de zijkant is -tot veler verbazing- echter te lezen dat het een hybride is, wat milleuliefhebbers weer gerust stelt. Want met een lengte van bijna vijf meter is het niet de kleinste, en mede dankzij het Duitse kenteken van de testauto trek je veel bekijks. Veel mensen steken hun duim op en dat zie je normaliter niet zo snel.

Het interieur is één en al weelde. Alle materialen zijn overgoten met leder en dat schept een hoog kwalitatieve ambiance. De lederen -verwarmbaar en ventileerbare- voorstoelen zitten goed en zijn elektrisch verstelbaar. Achterin is er ruimte zat voor de passagiers, zowel aan hoofd- als beenruimte ontbreekt het ze niet. Het navigatiesysteem werkt voortreffelijk en op de tast. Omdat er nogal wat ruimte nodig is voor de batterijen, gaat dit ten koste van de ruimte in de achterbak. Daar is namelijk 350 liter aan bagage op te bergen, niet echt veel in vergelijking met de concurrentie.

Met de Infiniti M35h plaatst het Japanse merk een E-segmenter met twee karakters op de markt. Enerzijds het hybride verhaal, waardoor de auto zelfs op een snelheid van meer dan honderd kilometer per uur een korte tijd volledig elektrisch rijdt. Tijdens het remmen wordt er energie opgewekt die weer kan worden gebruikt voor de accu. Anderzijds ligt er onder de motorkap ook een V6 benzinemotor met een vermogen van 306pk. In combinatie met de elektromotor levert de M35h in totaal 367pk. Daarmee is de auto het snelste model uit de schappen van Infiniti, met een acceleratie van nul naar honderd in 5,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur.

Verder is de Infiniti ook vooral erg comfortabel. Je zoeft over de weg en oneffenheden in de weg zijn niet tot nauwelijks voelbaar. Bij het rijden over drempels voel je dat veel is afgestemd op comfort. Als je daarna echter vol het gaspedaal vloert, wordt je er weer aan herinnert dat de Japanner ook een zeer sportief karakter heeft. De automatische transmissie schakelt geruisloos over, en je merkt het nauwelijks wanneer de elektromotor al het werk overneemt. Het verbruik ligt op een zeer acceptabele tien kilometer per liter, terwijl iets zuiniger bij bewust rijden wel mogelijk is.

Terug naar de tegenvallende verkoopcijfers. Na een weekje sturen is wel duidelijk dat het absoluut niet kan liggen aan de bouwkwaliteit van de auto of de prestaties. Ook staat Nissan erom bekend betrouwbare auto’s af te leveren. (Infiniti is het luxemerk van Nissan. Het grootste probleem lijkt de bekendheid te zijn, alsmede het feit dat er maar één dealer in het land is gevestigd, namelijk in Amsterdam. Als er echter meer Infiniti’s op de weg komen lijkt dit probleem echter zichzelf wel op te lossen. De Infiniti M35h is al er vanaf 76 mille, bomvol met luxe.