Zonder de batch van Infiniti zou het raden zijn geweest met welk merk we te maken hebben. Waar veel premium merken een zeer duidelijk herkenbaar uiterlijk hebben moeten we bij deze Q30 echt even goed kijken. Je zou bijna zeggen dat we met een Frans merk te maken hebben, daarnaast zou de motorkap door zijn lijnen ook heel goed bij een Mazda passen. Het interieur is bijna een letterlijke kopie van de Mercedes-Benz A-Klasse evenals de motoren en het onderstel. Een gewaagde mix die zowel positief als negatief kan uitpakken. Wij zochten het voor jullie uit in Lissabon.

De Q30 heeft een niet alledaags uiterlijk. Indien je wat traditioneler bent ingesteld kan goed worden begrepen dat het ontwerp je niet direct aan zal spreken. Echter zijn er genoeg mensen die een uitgesproken uiterlijk goed kunnen waarderen. Persoonlijk vinden we het verfrissend om te zien dat de ontwerpers van Infiniti de zaak goed hebben opgepakt en de auto een geheel eigen gezicht hebben gegeven. De drukke lijnen geven een elegant uiterlijk en maken hem modern en trendy. De auto valt op in het straatbeeld en menig weggebruiker kijkt de auto nog lang na.

Eenmaal ingestapt zien we een overvloed aan invloeden van Mercedes. Zowel het stuur, de airco, de deurpanelen en zelfs de sleutel zijn complete kopieën. Eigenlijk een goede zet van Infiniti, ze hebben de goede onderdelen van Mercedes gepakt en deze eigenlijk alleen nog maar beter gemaakt. Waar we in de Mercedes-Benz A-klasse het infotainmentsysteem boven het middenconsole ‘geplakt’ zien hebben de ingenieurs van Infiniti dit prachtig weggewerkt. Daarnaast zien we gestikte leren elementen en een plafond van zwart alcantara. Al deze details geven het interieur een verzorgd en chic uiterlijk.

Ook onder de kap is de invloed van de Duitsers groot. De motoren van de Q30 zijn stuk voor stuk door Mercedes-Benz aangeleverd. Deze motoren, die al rijkelijk beproeft zijn in de A-, CLA- en GLA-Klasse, leveren prima prestaties en zijn gebouwd met Duitse precisie. Bij een hoog toerental zijn de dieselmotoren wat gehorig maar bij normaal gebruik hebben we bijzonder weinig te klagen. Zowel de benzinemotoren als de dieselmotoren komen bijzonder goed mee in het verkeer. Verwacht echter van de 1,5-liter diesel (bij Mercedes de A 180d) geen sportprestaties. Na de 120 km/u gaat de snelheidsmeter maar langzaam omhoog en moet er stevig worden teruggeschakeld om snelheid te maken.

Toch wel sportprestaties en sportieve elementen? Kies dan voor de Q30 Sport. Deze uitvoering is 15 mm lager dan de normale versie en heeft een sportiever gevormde voorbumper, achterbumper met diffuser en dubbele uitlaten. Het interieur wordt gesierd door sportstoelen, een sportstuur met afgevlakte onderzijde en sportpedalen. Onder de kap van deze strakke sportieveling vinden we een 2.0-liter turbo viercilinder benzinemotor met 211 pk en 350 Nm koppel. Deze is standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak en vierwiel aangedreven.

Naast de sportuitvoering biedt Infiniti een ‘normale’ Q30 en een Premium uitvoering. Beide zijn standaard al rijkelijk uitgerust. Binnen het motorengamma vinden we louter viercilinders en treffen we aan de kant van de diesels de 1,5- liter met 109 pk (260 Nm) en een 2,2- liter met 170 pk (350 Nm). De benzine uitvoeringen beschikken over een 1,6-liter turbo en de 2,0 turbo in de sportuitvoering. De prijs van de uitvoering met de 1,6- liter benzinemotor begint bij €28.610,-. Voor dezelfde motor met de voordelen van Premium betaal je een slordige €2.000 meer en de Sport begint bij €36.810.

Mercedes is een begrip en levert goede auto’s, toch moeten we concluderen dat Infiniti alles nog een tikkeltje beter heeft kunnen maken dan de Duitsers. De auto stuurt fijner, biedt meer comfort, het interieur is verzorgder en het is een plaatje om naar te kijken. Omdat de telg van Infiniti geproduceerd wordt in het Engelse Sunderland is snelle levering gegarandeerd. Overtuigd? In januari kunnen we de nieuwe Q30 in Nederlandse showroom verwachten.