Steeds vaker komen we ze tegen in het straatbeeld; het merk Infiniti groeit gestaag. Inmiddels bestaat het gamma uit vijf verschillende modellen. Bovenaan staat de Q70 – een zakensedan die vooral moet concurreren met de top van de Japanse middenklassers en zich daarvan onderscheid door een premium sausje. De Q50 volgt daaronder en positioneert zich in het D-segment. Sinds kort is er een familielid bijgekomen, de Q30. Een C-segmenter die de directe aanval op zijn tegenstrevers inzet. Dat zijn bijvoorbeeld de Audi A3, BMW 1-serie en Mercedes GLA. Met laatstgenoemde heeft de auto ontzettend veel verwantschap, vooral onderhuids en in het interieur. Maar daarover later meer. De directe concurrenten zijn behoorlijk gevestigde namen in autoland, het wordt dus nog een hele kluif om goed te kunnen duelleren met deze tegenstrevers.

Het uiterlijk lijkt op de GLA, maar wel is goed te zien dat Infiniti een heel eigen gezicht aan de Q30 heeft gegeven. De achterkant is stoer en ziet er fraai uit, de voorkant oogt sportief. Binnenin ziet ‘ie heel goed in de spullen, er is volop luxe aanwezig. Elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie, digitale radio, stoelverwarming: het behoort allemaal tot de uitrusting van deze Japanner. De stoelen zijn overgoten met crèmekleurig leder, het staat ‘m erg fraai. De knoppen zitten allemaal goed onder handbereik, en tsja, je merkt wel dat dit het broertje van de GLA is. Veel elementen in het dashboard komen terug bij het model uit Stuttgart, zoals de bediening op het stuur, de stengel voor cruise controle, de knopjes op de deur: het is wel duidelijk dat ze sterk aan elkaar verwant zijn. In principe is dat helemaal niet zo erg, want het interieur van een GLA staat bekend om het feit dat het allemaal goed in elkaar steekt, dat geldt ook voor de afwerking.

We rijden met de 1.5 diesel met 109pk. Deze motor kennen we en hebben we eerder gereden. Hij pakt goed op en in combinatie met een vlotschakelende zesbak is het geen straf om in te rijden. Vlot accelereren is mogelijk, maar daarbij wordt de dieselmotor wel wat rumoerig. In 12 seconden wordt honderd bereikt en de topsnelheid bedraagt een acceptabele 190 kilometer per uur. Waar ‘ie vooral in uitblinkt is z’n rijcomfort. Op grote snelheden heb je weinig last van oneffenheden in het wegdek. Het stuurgedrag is redelijk neutraal en voorspelbaar te noemen, je komt dus zelden voor onaangename verrassingen te staan. Nog een groot pluspunt is zijn verbruik, want 1 op 20 is geen utopie. In combinatie met een 50 liter tank is 1000 kilometer op één tank mogelijk. Autoliefhebbers die liever wat meer vermogen hebben, kunnen kiezen voor de 2.2d met 170pk.

De Infiniti Q30 blinkt enerzijds uit in zijn uniciteit; je bent één van de weinige personen die deze auto rijdt. Anderzijds zijn de kwaliteiten van de Japanner bewezen, het goed afwerkte interieur komt immers van Mercedes en de motor heeft al veel dienstgedaan in andere modellen. Het gaat dus vooral om het totaalplaatje. Je zult geen kat in de zak kopen, maar wat is dan zijn USP? Behalve het merk Infiniti, de goede service en de betrouwbare statistiek op het gebied van de motorisering is dat ook de durf om uit te blinken, om je te onderscheiden. Wij hebben gemerkt dat de Q30 behoorlijk wat bekijks trekt; en geef toe, het is toch best een verademing om iets anders in het straatbeeld tegen te komen dan de gevestigde Duitse en Franse orde?