Eindelijk moest het er van komen: de doorbraak van Infiniti op de Nederlandse automarkt. Ondanks alle inspanningen is het de importeur echter niet gelukt de eisen voor twintig procent bijtelling te behalen bij de Q50 2.2d. Dus besloot de importeur een forse prijsverlaging van een slordige tien mille door te voeren. Bovendien is de automaat zonder meerprijs te bestellen. Daarmee prijst de Q50 zich tussen concurrenten als de BMW 3-serie, Audi A4 en de Mercedes C-klasse. Vooral de eerstgenoemde ziet het Japanse merk als zijn aartsrivaal.
Dat het uiterlijk bijzonder geslaagd is, merkten we al op tijdens de test in de Q50 Hybrid. Twee fraaien schermen verfrissen het dashboard en geven je op het eerste gezicht zelfs de indruk alsof je in een Tesla Model S rijdt. Zoals we gewend zijn van auto’s met een oosterse signatuur is ook de Q50 standaard al zeer compleet uitgerust, met bijvoorbeeld cruise control, climate control en keyless entry. De basisprijs voor een Q50 begint bij 35900 euro, ook wel de welcome edition genoemd. Wij rijden in de performance edition, die over tal van veiligheidssystemen en luxe beschikt. De extra’s ten opzichte van de business edition zijn namelijk ondermeer sportstoelen met lederen bekleding, sportonderstel met 19” lichtmetalen velgen, multimediapakket met navigatie en uitgebreid Bose audio systeem. In deze uitvoering kost de Q50 44900 euro.
Omdat het testmodel nog over een aantal extra luxe opties beschikt, hadden we de kans om de meest actuele veiligheidssystemen te testen. De active lane assist van Infiniti is dusverre doorontwikkeld dat rijden op de snelweg zonder handen aan het stuur te houden kan geschieden. Uiteraard is de wetgeving hierop nog niet ingesteld, en blijft het daarom waken voor een vermaning van de plaatselijke diender. Het systeem werkt echter naar behoren. Ook adaptieve cruise control kan natuurlijk niet ontbreken, en laatstgenoemde systemen samen zorgen ervoor dat je vrijwel niets hoeft te doen op het moment dat er over een snelweg wordt gereden. Infiniti maakt het mogelijk om via het infotainmentsysteem apps te downloaden en zodoende het systeem geheel te personaliseren. Zodra een Q50 wordt aangeschaft, legt de dealer samen met de consument het gehele systeem en haar mogelijkheden uit, want je hebt er nog een behoorlijke kluif aan om alles te ontdekken.
De ruimte op de achterbank is prima in orde en groter dan veel concurrenten. Hetzelfde geldt ook voor de bagageruimte. Lange ritten zijn geen probleem in de Q50, want de stoelen zitten gewoon naar behoren en zijn daarom een genot om in plaats te nemen. Eenmaal plaatsgenomen start te motor middels een start/stop knop. De viercilinder produceert 170pk, goed genoeg voor het zakelijke verkeer. Een sprint naar honderd doe je ermee in een kleine negen seconden en de top ligt op 230 kilometer per uur. In totaal hebben we drie verschillende zuinigheidstests gedaan. Het eerste traject was er een over de snelweg waarbij we rond de 120 á 130 kilometer per uur hebben gereden. De afstand van dit traject was 275 kilometer en het bijbehorende verbruik bedroeg 4,9 liter per honderd kilometer. Ga je echter meer de binnenwegen op, dan is 5,8 liter brandstof over dezelfde afstand. Al met al een nette score.
De diesel laat zich vrij goed horen in de cockpit. Vooral met een koude motor heeft ‘ie nog wel eens last van nagelen. Eenmaal op temperatuur is er weinig meer aan de hand en verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond. De automatische zeventrapsautomaat schakelt goed over, alhoewel de bedieningspook zich wat stroef laat bedienen. De rust aan boord is dankzij de goede isolatie gewaarborgd. Concluderend kan worden gesteld dat Infiniti met de Q50 een nette, zakelijke auto heeft geproduceerd. Een auto die in het straatbeeld onderscheidend is en vol met innovaties zit. De Performance Edition is rijk uitgerust, maar helemaal compleet kost ‘ie vijftig mille. In combinatie met vijfentwintig procent bijtelling misschien niet direct een voor de hand liggende optie, maar eenmaal aan de rekentafel is de Q50 wel degelijk een serieuze concurrent voor het Duitse trio.