In de voortdurend evoluerende wereld van de auto-industrie, waar modetrends komen en gaan, heeft de DS 3 (2023) zichzelf opnieuw uitgevonden. Deze nieuwe versie van de populaire Franse auto laat ons zien dat zelfs in een sector die zo snel verandert, er altijd ruimte is voor verbetering en innovatie.

De opvallendste verandering is misschien wel het uiterlijk, dat nu perfect in lijn is met de trends van 2023. De grille is nu zo zwart als de donkere wolken op een regenachtige dag en de merknaam is in koeienletters tussen de achterlichten uitgeschreven, een trend die we in de autowereld veel zien. De Crossback-aanduiding, ooit een belangrijk kenmerk van de DS 3, is nu naar de geschiedenisboeken verwezen. Dit alles maakt de DS 3 (2023) een moderne en stijlvolle auto, ontworpen met oog voor detail. Wat ik persoonlijk minder vind zijn de design “vinnetjes” in de achterportieren.

Qua motoropties biedt de DS 3 (2023) een 100 of 130 pk sterke benzinemotor, en een volledig elektrische E-Tense. De E-Tense-versie is een van de grote pluspunten van de DS 3 (2023). Met een iets grotere batterij van 54 kWh heeft de E-Tense nu een actieradius van 402 kilometer, een toename van 61 kilometer vergeleken met het vorige model. Hoewel deze actieradius niet de hoogste is op de markt, is het een aanzienlijke verbetering en biedt het de bestuurder meer flexibiliteit. Bovendien is het vermogen van de elektromotor van de E-Tense gestegen van 136 naar 156 pk, wat zorgt voor een nog soepelere rijervaring.

De DS 3 (2023) zet zichzelf op de kaart met uitstekend comfort. De cruisecontrol, die vroeger wat omslachtig te bedienen was, is nu eenvoudig te bedienen via knoppen aan de linkerkant van het stuur. Dit, samen met het zacht afgestemde onderstel en het minimale rijgeluid, maakt van elke rit in de DS 3 een ontspannen ervaring.

Echter, ondanks deze sterke punten zoals comfort en moderne technologie, zijn er ook enkele minpunten. De achterbank is bijvoorbeeld eerder een strafbank, met beperkte beenruimte en kleine ruiten die het zicht beperken. Bovendien, ondanks de verbeterde actieradius, heeft de E-Tense nog steeds enkele beperkingen als het gaat om het herwinnen van remenergie en het voorverwarmen van de batterij.

Tijdens mijn rit merkte ik dat de Lane Assist niet altijd naar behoren functioneerde. Het systeem neigde ertoe om de auto naar de randen van de weg te sturen in plaats van in het midden van de rijstrook te blijven. Ook vind ik persoonlijk het rij hulp systeem nog mijlen (of kilometers) verwijderd van de verfijnde hulpsystemen zoals die van concurrenten in dezelfde of hogere klasse. En ten slotte vind ik het WLTP bereik, hoewel fantastisch, niet altijd behulpzaam. Maar dit is niet specifiek aan de DS3 te wijten. Wat ik graag zou zien is een op waarheid gebaseerd bereik die ook nog eens netjes voorspelt wat je bereik zou zijn met je huidige rijgedrag.

Binnenin heeft de DS 3 (2023) een minimalistisch en modern design, met een nieuw infotainment systeem dat compatibel is met Android Auto en Apple CarPlay. Het 7-inch touchscreen heeft een hoge resolutie en reageert snel op aanrakingen, waardoor het gemakkelijk en prettig is om te gebruiken. Het digitale dashboard, dat nu de snelheidsmeter en de toerenteller bevat, is een leuke aanvulling en draagt bij aan het futuristische gevoel van de auto. Daar moet ik natuurlijk wel bij vermelden dat dit design enigszins gewaagd is en dat zal niet iedereen kunnen waarderen. Ikzelf vind dat design nooit over praktisch gebruik zou moeten gaan. Dat gevoel bekruipt mij helaas wel met de aanraakgevoelige knoppen op het dashboard.

De veiligheidstechnologieën zijn ook verbeterd, met nieuwe functies zoals een automatisch noodremsysteem, dodehoekdetectie en rijstrookassistentie. Deze functies zijn tegenwoordig een must bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het belangrijkste verschil met zijn concurrenten zit hem echter in de verfijning en nauwkeurigheid van deze systemen. Een praktisch voorbeeld was dat op een regenachtige dag de rij hulp systemen de helft van de rit niet werkte omdat het (waarschijnlijk) te hard regende.

Ook zijn er nog kleine softwarefouten te bespeuren. Het opslaan van instellingen zoals het uitzetten van de Lane Assist in combinatie met de cruise control werd niet opgeslagen in het profiel nadat je de auto had herstart. Ik ga ervanuit dat dit probleem enkel bij mijn testmodel voorkwam.

Wat betreft de prijs, hoewel de DS 3 (2023) iets duurder is dan zijn voorganger, biedt het nog steeds een goede prijs-kwaliteitverhouding. De benzineversies zijn redelijk geprijsd, terwijl de E-Tense, ondanks de hogere prijs (41.140), een aantrekkelijke keuze is voor de lange termijn als je denkt aan besparingen op onderhoud en toekomstige belastingen.

Kortom, de DS 3 (2023) is een stijlvolle, comfortabele en innovatieve auto die een sterke concurrent is in zijn segment. Hoewel er enkele gebieden zijn die verbetering behoeven, zoals de achterbank en rij hulp systemen, zijn de sterke punten van de auto – zijn stijl, comfort, prestaties en innovatieve technologieën – mogelijk genoeg om jou te overtuigen.