Het vlaggenschip van Kia oogste bij de introductie veel lof. De vormgeving was volgens velen een zeer goede stap richting de Europese maatstaf en ook het interieur kon velen bekoren. Om de veelgeroemde D-segmenter eens aan de tand te voelen, hebben wij de Optima 1.7 CRDi getest. Het scherpe lijnenspel en de sportieve koplampen kunnen ons wel bekoren. De achterzijde heeft soms wel eens wat weg van de veel duurdere 6-serie, en een beter compliment kan de Optima nauwelijks hebben.

Je zal de Optima daarentegen niet veel op de weg zien verschijnen. Wegens het tekort aan productiecapaciteit wordt de totale oplage beperkt tot 500 stuks. Daardoor weet je in elk geval wel zeker dat je iets speciaals hebt. In het interieur is duidelijk te merken dat je een klasse hoger bent beland. Vooral zachte materialen zijn overal aan te treffen, en slechts alleen op de minder frequent getoucheerde onderdelen zijn kwaliteit van lagere komaf aan te treffen. De voorstoelen zitten goed en zijn standaard verwarmbaar. Daarnaast kan de bestuurder zijn stoel zelfs ventileren, ideaal tijdens hete zomerdagen.
Bij de aankoop van een Optima heb je drie keuzes. De kleur, de transmissie en een eventuele optie die een panoramisch kanteldak omvat. Verder is alles standaard op deze Optima. Automatische airco, cruise controle met LKAS (Lane Keep Assist), waardoor je binnen de lijnen blijft rijden, lederen bekleding, en ga zo maar door. Aan luxe zal het je in elk geval niet ontbreken. Verder is de beenruimte prima in orde, ook voor de achterpassagiers is er genoeg ruimte. De deuren voelen kwalitatief goed aan, alleen de achterdeuren klinken bij het dichtslaan wat minder.
De enige motorisering die er in deze Zuid-Koreaan is te verkrijgen is de 1.7 dieselmotor met een vermogen van 136pk. Geen krachtpatser, maar prima voldoende voor Nederlandse begrippen. De bekende sprint naar honderd duurt immers 11,6 seconden en de top ligt op 197 kilometer per uur. Geen waarden om je voor te schamen. Het gemiddelde verbruik is volgens de fabriek 6 liter op honderd kilometer, tijdens een uitgebreide testrit kwamen wij op 6,2 liter over dezelfde afstand, prima waarden dus.
Het stuurgedrag van de Optima is redelijk voorspelbaar, maar in bochten ietwat gevoelloos. Je hebt niet precies het idee wat je aan het doen bent, het stuurwiel correspondeert niet geheel naar behoren met de wielen. Desalniettemin hoor je ons hierover zeker niet klagen, het comfort maakt namelijk veel goed. Hoewel de Optima niet uitgesproken comfortabel is, kan je ‘m zeker niet hard afgeveerd noemen, en daarmee lijkt het Zuid-Koreaanse merk een interessant compromis te hebben gesloten. Met de Optima -die standaard zeer compleet uitgerust is en verkrijgbaar is vanaf 35 duizend euro- ben je in elk geval de trotser bezitter van een fijne D-segmenter, die in elk geval zeker het Europese niveau kan benaderen.
Test Kia Optima 1.7 CRDi:
Cilinders: 4, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1685 cc
Max. vermogen: 100 kW (136 pk)
bij 4000 tpm
Max. koppel: 325 Nm
bij 2000 tpm
Acceleratie 0-100: 11,6 sec
Topsnelheid: 197 km/u
Fabrieksopgave: 6,0 liter per 100 km
Praktijkverbruik: 6,2 liter per 100 km