De Kia Picanto is een van de meest verkochte auto’s in Nederland. Inmiddels rijden er dan ook al meer dan 100.000 exemplaren rond. De huidige generatie stamt alweer uit het jaar 2017 en dus vonden de Koreanen dat het tijd was voor een subtiele oppepper. Maar wat kan je nog verbeteren aan een auto die al zo goed is en waar er ontzettend veel van worden verkocht. Je leest er alles over in dit Autoverhaal.

Uiterlijke wijzigingen

Dat we spreken van een subtiele opfrisbeurt komt vooral doordat er op het eerste gezicht weinig nieuws valt te bespeuren aan de Kia Picanto. De testauto waarin wij rijden is uitgerust op DynamicPlusLine niveau en die is op uiterlijk vlak niet of nauwelijks gewijzigd. Ga je voor de GT-Line of X-Line dan beschikt de opgefriste Picanto over een nieuwe stoere grille en gewijzigde bumpers. Bovendien beschikken die laatst genoemde uitvoeringen over de vierpits LED-dagrijverlichting. Dat geeft de auto meteen een hele volwassen look.

In het interieur van onze testauto valt wel degelijk het een en ander op.  Zo pronkt er midden op het dashboard een 8 inch groot multimediascherm. Bovendien zien we ook een 4,2 inch groot kleurendisplay tussen de traditionele tellers. Daarnaast merken we in de Picanto dat Kia het materiaalgebruik naar een hoger plan heeft getild. De Picanto voelt door al deze zaken erg volwassen aan, zeker voor een auto uit het A-segment.

MPI wordt DPI

Onderhuids heeft Kia ook een aantal zaken veranderd, waaronder de benzinemotor. De MPI driecilinder van voorheen heeft plaats gemaakt voor een DPI driecilinder. In wezen gaat het om dezelfde motor, echter staat de ‘D’ voor dual port inspuiting. Een nieuw injectiesysteem dat de auto zuiniger en schoner moet maken dus. Het vermogen is gelijk gebleven met 67 pk en 96 Nm, daarmee heeft de Picanto vermogen genoeg. Je kunt goed met het verkeer meekomen, maar bij het inhalen is even terugschakelen wel gewenst. De DPI motor is net als zijn voorganger nog wel erg luidruchtig, maar door de nieuwe techniek is een verbruik van 1 op 20 goed te realiseren.

Vanafprijs

In de beginjaren van het in Nederland zo populaire A-segment kon je deze auto’s aanschaffen voor ongeveer €10.000,- Die jaren zijn vervlogen, ook bij Kia. De basisversie van de Picanto kost €14.995,-. Daarvoor krijg je een Kia Picanto die is uitgerust met slechts vier gordels, een DAB+ radio, Bluetooth connectiviteit en cruise control. De DynamicPlusLine waarin wij rijden is verkrijgbaar vanaf €17.995,- Dan krijg je onder andere 15 inch lichtmetalen wielen, het eerder genoemde 8 inch multimediascherm en een achteruitrijcamera.

De Kia Picanto is wat ons betreft nog altijd een van de beste spelers binnen het A-segment. Met deze subtiele opfrisbeurt kan de kleine Kia er weer een paar jaar tegenaan. Kies wel voor een versie met het grote multimediascherm, daarmee ben je namelijk helemaal klaar voor de toekomst. De Kia Picanto is dankzij alle subtiele aanpassingen een nog volwassenere auto geworden. Hij rijdt goed, is erg ruim en praktisch. En bovendien koop je gewoon een hele betrouwbare auto met maar liefst zeven jaar garantie.