De Kia Sorento is terug van weggeweest, en hoe! Kia kiest ervoor om de vierde generatie Sorento louter aan te bieden als hybride. Wel is er keuze uit twee varianten. Een met en één zonder stekker. Wij rijden deze week in de Kia Sorento Hybrid, de versie zonder stekker. Dat Kia voor de nieuwe Sorento kiest voor hybrides is een grote verandering ten opzichte van de vorige generatie. Die vorige generatie was namelijk alleen leverbaar als diesel. Vanwege de uitstoot en het daar als gevolg van hoge BPM-tarief bedroeg de vanaf prijs van die auto maar liefst €60.000,-. Schier onverkoopbaar dus. De nieuwe Kia Sorento is beduidend goedkoper en zit bovendien een stuk beter in elkaar. Je leest er alles over in dit Autoverhaal.

Aan ruimte geen gebrek

De nieuwe Kia Sorento herbergt maximaal 2085 liter aan bagageruimte, aan ruimte geen gebrek dus. Die ruimte zit ‘m vooral in de afmetingen natuurlijk. Met een lengte van 4,81 meter en een breedte van 1,90 meter is de Sorento Amerikaans groot. Daarmee is hij beduidend groter dan concurrenten als de Seat Tarraco, Skoda Kodiaq en Peugeot 5008. Binnenin is er net als bij de concurrentie plaats voor (optioneel) zeven personen. Al moet daarbij vermeld worden dat de achterste zitrij eigenlijk alleen geschikt is voor kinderen of kleine volwassenen.

Dan is er ook nog eens ruimte voor een elektromotor en bijbehorend accupakket. Door beide delen slim te plaatsen, de elektromotor tussen de versnellingsbak en benzinemotor en het accupakket onder de vloer, gaat er niks van de bagageruimte verloren. Wie kiest voor de Sorento als vijfzitter beschikt over een bagageruimte variërend van 902 liter tot aan de eerder genoemde 2085 liter. En dat is echt heel veel.

Afwerking van hoog niveau

Als bestuurder van de nieuwe Kia Sorento kijk je uit op twee grote schermen op een mooi vormgegeven dashboard. Het scherm in het midden dient logischerwijs voor de multimedia en navigatie. Het systeem is gemakkelijk te bedienen en is daarnaast lekker vlot. Een handigheidje in de digitale teller van de Sorento is de dode hoek functie. Bij het bedienen van het knipperlicht verschijnt het camerabeeld van de dode hoek, erg handig bij een dergelijk grote auto! Ook de overige materialen die gebruikt zijn in de Kia zijn van hoge kwaliteit. Door al deze facetten tezamen voelt de Sorento haast aan als een auto uit een hoger segment.

Rijgedrag en verbruik

Eenmaal op de weg merk je slechts af en toe dat je met een grote auto onderweg bent. Door zijn formaat helt de Sorento behoorlijk over en bij stevig remmen duikt hij aardig naar voren. Daarentegen is de krachtbron van de Kia meer dan krachtig genoeg om de auto voort te stuwen. Sterker nog, Kia’s 1.6 T-GDI Hybrid komt zeer goed tot zijn recht in de Sorento. En efficiënt is hij bovendien, tijdens onze test noteren we een gemiddeld verbruik van 1 op 15. Zeer netjes voor een auto van een dergelijk formaat.

Conclusie

Met een vanaf prijs €45.995,- is de nieuwe Kia Sorento niet de goedkoopste als we hem vergelijken met de eerder genoemde concurrentie. Maar dat komt vooral door de geavanceerde hybride techniek. Bovendien is de Kia Sorento groter, in de basis luxer en zuiniger dan zijn concurrenten. Als klap op de vuurpijl is daar nog de 7-jaar-garantie van Kia. Genoeg aankoop argumenten om voor deze Kia te gaan toch?

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.