Er zijn veel merken die pretenderen dat zij de innovatie in pacht hebben. Terwijl de ontwikkelingen zich in razendsnel tempo voltrekken, moeten automerken in staat zijn om hun zwevende koperspubliek aan zich te binden. Meer dan ooit heeft het Zuid-Koreaanse concern – waar Kia (en Hyundai) onderdeel van zijn – nieuwe noviteiten toegevoegd aan het gamma. Het resultaat mag er zijn. Voor ons staat de Kia XCeed in PHEV uitvoering, waarbij gebruik is gemaakt van een aantal aspecten waar tegenwoordig veel consumenten op zitten te wachten. Allereerst is daar de wat hogere zit, wat de instap vergemakkelijkt. Daarnaast is het uiterlijk opgeruigd, wat een stoerdere indruk geeft. Bovendien is er plug-in-hybride techniek gebruikt, waarmee een deel van elke rit elektrisch kan worden gereden. Hoog tijd om in te stappen.

Zeer luxe
Voorin zit de bestuurder en de passagier prima. Maar ook achterin hoef je niet te klagen. Dankzij de zeer luxe uitgeruste Executive Line trim beschik je over meer opties dan je zou verwachten. Zo hebben beide inzittenden voorin de beschikking over stoelverwarming en ventilatie. Daarnaast worden de handen van de bestuurder in de frisse wintermaanden gewarmd dankzij de stuurwielverwarming. Achterin profiteren passagiers van een verwarmde achterbank en bovendien voldoende hoofd- en beenruimte. Overige belangrijke opties om te noemen zijn een elektrische kofferklep(!), adaptieve cruise controle met lane keep assist, licht- en regensensor, climate controle en een groot 10 inch beeldscherm waarop ook Apple Car Play tevoorschijn kan worden getoverd. Opladen gaat zowel draadloos als middels een USB-A kabel. Al met al zit het met de uitrusting van de Executive Line wel snor.

Elektrisch rijden
Bij het indrukken van de startknop komt de motor tot leven. Tijdens de testperiode lag de buitentemperatuur op een graad of 15, dus wellicht dat de motor z’n batterijcapaciteit in de zomer wel gelijk bij het opstarten gebruikt. Het motorgeluid is namelijk nogal vrij nadrukkelijk aanwezig. Na een minuut of 10 schakelt de motor heel soepel over op elektriciteit, waar zeker 40 kilometer mee kan worden gereden. Hou er dus wel rekening mee bij de aanschaf dat een traject van pakweg 60 kilometer binnendoor als woonwerk verkeer als meest ideaal kan worden beschouwd. Immers, de eerste tien minuten draait de motor op brandstof en het zijn vaak juist vooral die kilometers die zich juist lenen voor het rijden op accucapaciteit. Over een traject van 100 kilometer over de snelweg wisten we met het maximale van de accu (8,9 Kw) een gemiddeld verbruik van 5,7 liter op 100 kilometer te bereiken. Ga er echter vanuit dat je bij een wat warmere dag ook best een traject van 50 kilometer met een verbruik van zo’n 2 liter op 100 kilometer kunt afleggen. Het ligt er dus maar net aan wat voor bestuurder je bent.

Comfortabel
De Xceed PHEV rijdt verder erg prettig, het stuurgedrag is voorspelbaar. Comfortabel is het rijgedrag te noemen. Oneffenheden worden goed weggewerkt. De wegligging is dik in orde. Echt sportief rijden leent ‘ie zich minder voor, maar dat ligt ook wel in de lijn der verwachtingen. In scherpe bochten is nog best een speels karakter waar te nemen. De Kia XCeed PHEV is er dan ook vooral voor hen die het woon- werkverkeer voornamelijk elektrisch willen afleggen en in het weekend regelmatig eropuit gaan. De 37 liter grote brandstoftank is snel gevuld, en dankzij een prima 291 liter in het bagageruim kan je ook best een aantal spullen meenemen. Bovendien is de prijs erg netjes, zeker als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt. De Executive Line is voor €39.995 helemaal afgeladen met alle denkbare opties.