Om gelijk met de deur in huis te vallen: zelden maakte een elektrische auto zoveel indruk als de Kia EV6. Een kleine opsomming – hou je vast: een uiterst bruikbare actieradius zonder dat je de hoofdprijs betaalt, een fijn infotainmentsysteem, ruimte genoeg en tal van innovatieve opties. Dat is kort en bondig samengevat waar het in deze Koreaan om draait. We willen wel stellen dat de EV6 op een aantal punten z’n tweelingbroer voorbij streeft. Dan hebben we het natuurlijk over de Hyundai Ioniq 5. Laatstgenoemde weet weliswaar op ruimtegebied meer te imponeren, maar op de overige vlakken gaat de winst naar de EV6.

Het meest belangrijke: de actieradius
Veel zaken zijn belangrijk voor een elektrische rijder, maar de allerbelangrijkste is toch wel de actieradius. Uit onderzoek van ondermeer Autobild blijkt dat een elektrische auto bij snelheden van 130 kilometer per uur lang niet in de buurt van de opgegeven actieradius komt. Koploper qua rijbereik is de Mercedes EQS die 444 kilometer wist af te leggen. Volgens hetzelfde onderzoek kom je met de EV6 305 kilometer ver, en met de IONIQ5 pakweg 264 kilometer. Hoewel je dus kunt snelladen met 800 Volt, zal je wel wat vaker stilstaan dan gedacht. Toch doet de EV6 het beter dan de BMW i4 met 299 kilometer en iets minder goed dan de Tesla Model 3 Long Range, die 330 kilometer ver kwam op één acculading. Met de EV6 zit het dus wel snor, en als je bedenkt dat laden ook in de praktijk met 230 Kw per uur gaat, sta je nooit lang stil.

Een nieuwe formule
We verwachtten al dat de Kia EV6 de toon zet voor de toekomstige generatie Kia’s en dat blijkt inderdaad het geval te zijn. De onlangs gelanceerde Kia Niro heeft veel elementen die we ook hier terugvinden. Het materiaalgebruik is goed, zowel binnen- als buiten. Dankzij stuurverwarming heb je nooit meer last van koude handen en uiteraard mag stoelverwarming op deze versie ook niet ontbreken. Op warme zomerdagen profiteer je van stoelventilatie. Ook verder ontbreekt het je aan niets, en heb je bijvoorbeeld een uitgebreide rits aan veiligheidssystemen waaronder adaptieve cruise controle met lane keep assist, een zogeheten file-assistent, een prachtige combinatie van leer en stof plus een erg handig middenconsole waarop digitaal zowel audiobediening als temperatuur of navigatie mee kan worden ingesteld. Erg handig. Wel is de pianolak vrij besmettelijk, waardoor een doekje onvermijdelijk is.

Conclusie
Al die luxe heeft natuurlijk wel z’n prijs, want voor deze versie betaal je 56 mille. Daar zit wel alle denkbare luxe op. En dat is voordelig, als je bedenkt dat de auto ook nog eens erg praktisch is. Vier volwassenen zitten prima, achterin kan een alleszins acceptabele 480 liter aan bagage mee. Je kunt onderweg 520 kilometer rijden, zeker als je het wat rustiger aandoet. Het verbruik bedraagt een fenomenale 14Kw per 100 kilometer, waardoor je nooit meer dan 7 eurocent aan stroomkosten kwijt bent per afgelegde kilometer. Het gewicht van 1885 kilo voel je trouwens nauwelijks terug in het rijgedrag, de koets gedraagt zich koersvast, comfortabel en gebalanceerd. In bochten duikt hij niet, mede dankzij het lage zwaartepunt. Sowieso is de carrosserie niet hoog, 1 meter en 55 centimeter. Hoewel 7,3 seconden naar honderd snel is, voelt het niet alsof je gecatapulteert wordt, iets waar veel elektrische modellen last van hebben. Daarnaast is de top 185 kilometer per uur, maar die is voor stroomrijders wat minder relevant. Blijft staan dat dit een ontzettend goed totaalpakket is, voor 56 mille. Verzilveren?