Achtduizend euro korting op een nieuwe auto. Dat hoor je niet dagelijks, zeker niet als het gaat om een aanbieding waar niet de ontnuchterende tekst: ‘let op: geld lenen kost geld’ onder staat. In dit geval is de aanbieding van Lancia echter geheel zonder addertjes onder het gras. De Thema prijst zichzelf de markt in door met deze forse prijsverlaging opeens een heel stuk bereikbaarder te zijn geworden. Een ‘kale’ Mercedes-Benz E-klasse met vergelijkbare motorisering – een zescilinder – kost immers tienduizend euro meer. Een Audi A6 is er in zescilinder benzine variant ook vanaf ongeveer zestigduizend euro. Ga er daarbij vanuit dat die prijs geldt voor een A6 of E-klasse zonder extra opties, die natuurlijk wel passen bij een auto van dit kaliber. De werkelijke prijs waarmee de auto de dealer verlaat ligt dus nog een stuk hoger.

De Lancia Thema is met een prijs van ongeveer 50 mille echter al zeer compleet uitgevoerd. De versie waar wij mee hebben gereden had in geen enkele zaak gebrek. Leuke opties zijn de optioneel verkoelbare of verwarmbare bekerhouders, de ventileerbare stoelen en het verwarmbare stuurwiel. De bezitter van een Thema komt dus nergens in tekort. Het lederen stuurwiel voelt lekker dik in de hand en de houten afwerking van de bovenkant van het stuurwiel geeft een ‘premium’ gevoel. Heerlijk comfortabel zijn de lederen stoelen, die – afhankelijk van het seizoen – zowel te verwarmen als te ventileren zijn. Verder geschiedt de stoelverstelling uiteraard elektrisch en hetzelfde geldt voor het zonnescherm achter. Zowel bestuuder als passagiers komen hoofd- noch beenruimte tekort. Wel doet het exterieur een nog wat ruimer interieur vermoeden, maar dat is niet het geval.

De afwerking van het interieur is dik in orde. Bij enkele elementen op het dashboard, zoals het navigatiesysteem en de onderkant van het portier, heb je het idee dat de afwerking net wat minder is dan bij de concurrentie. Een kniesoor die daar echter op let, in de Thema ziet het er vooral rijk uitgerust uit. Aan de buitenzijde kan de Thema als ‘prominent’ aanwezig worden bestempeld. De Italiaan trekt veel bekijks en is een nog redelijk zeldzaam verschijnsel op de Nederlandse wegen. Door de prijsverlaging moet daar echter snel een einde aan komen. Verdere opties die we nog noemen zijn het elektrisch te openen kofferdeksel en BLIS (Blind Sport Information Systeem), dat oplet of er iemand in je dode hoek zit en een waarschuwingssignaal geeft wanneer het knipperlicht uitgaat naar de zijde waar het gevaar dreigt. Prima features die bijdragen aan de veiligheid op de weg.

De automatische transmissie die dienst doet in de Thema is er nog eentje van de oude stempel. Omdat deze echter later dit jaar wordt vervangen door een zeer moderne achttrapsautomaat, gaan we hier verder niet op in. In de benzinevariant is deze achttrapsautomaat overigens al standaard vanaf de introductie. Dankzij het rijke vermogen en koppel voelt de Thema altijd potent aan. Bij het vloeren van het gaspedaal spurt de auto ervandoor en het duurt net geen acht seconden voordat het instrumentarium 100 km/u aangeeft. Het feest houdt op bij 230 km/u, prima waarden voor de Duitse Autobahn, maar totaal irrelevant voor Nederlandse begrippen. Het gemiddelde verbruik zou moeten liggen op 7,2 liter per honderd kilometer, maar bij een rustig rijgedrag is zelfs 6,7 liter over diezelfde afstand te realiseren. Een lager theorie- dan praktijkverbruik is iets dat maar weinig voorkomt. Vaak wordt dit – in tegenstelling tot wat vaak wordt vermoed – alleen bereikt met zescilinder diesels. Hoezo downsizing? Dit gegeven, samen met het comfortabele en vermogensrijke karakter van de Thema, plus de achtduizend euro korting die cadeau wordt gegeven, moet de Italiaan zeker weer een boost gaan geven. Tijdens de testperiode hebben we in elk geval al veel lof ontvangen.