Stel je voor. Je kent inmiddels alle sterke punten van de CX-5 en je hebt sinds 2017 getwijfeld over de aanschaf van de Mazda CX-5. Je ziet dat inmiddels 26% van de verkoop van Mazda in Europa dit model betreft (bestverkochte model wereldwijd). En als klap op de vuurpijl is het ook nog eens een van de meest veilige gezinsauto van Europa volgens het EURO NCAP. Zou het dan nu wel het juiste moment zijn om de auto aan te schaffen?

Mocht je nog twijfelen, dan kan half april je misschien wel over de streep trekken want Mazda heeft met de jaarlijkse update de CX-5 voorzien van onderhuidse aanpassingen die het verschil kunnen maken voor de twijfelaars.  Voor het exterieur zijn er 3 nieuwe uitvoeringen beschikbaar met bijbehorende kleuren paletten genaamd: Homura, Takumi en Newground. Deze laatste versie hebben wij in de Zircon Sand kleur meegenomen en aan de tand gevoeld.

Met deze jaarlijkse updates zorgt Mazda er voor dat dit type steeds meer verfijnt raakt. In dit geval is er onderhuids het meeste aangepast om zo de kwaliteit en duurzaamheid te waarborgen. Zo is de Mazda CX-5 voorzien van een mild-hybrid-systeem van 24 volt, wat het benzineverbruik vermindert met 0,3 tot 0,5 l/100 km en de CO2-uitstoot met 13 g/km vermindert. Het gemiddelde verbruik voor de CX-5 met 2,0-liter motor en handbak is 6,5 l/100 km (1 op 15,4), terwijl het voorheen 6,8 l/100 km (1 op 14,7) was. Wat verder een positief effect op het verbruik heeft is dat de auto 2 cilinders kan uitschakelen. Dit heeft ook een positief effect op de slijtageslag van de motor en dus het onderhoud. De gekozen weg om langzaam te elektrificeren  is er een met bepaalde onzekerheden.

Persoonlijk denk ik dat Mazda deze weg wel het meeste kans van slagen heeft omdat het verbannen van verbranding ’s motoren komende decennia nog een droom zal zijn. Als we even kijken naar ons overbelaste elektriciteitsnetwerk en klimaatdoelen.

Maar waar haal je de CX-5 voor, de sportiviteit, het comfort of iets daartussenin? Het zou zomaar de gouden middenweg kunnen zijn. Want die ervaring is beiden daar. Echter is dat afhankelijk van verwachtingen. Je zou kunnen zeggen dat het naar comfort leunt en bij vlagen sportief kan voelen.

Dit is grotendeels te danken aan het stuurgevoel. Het rijgedrag kan namelijk als zeer aangenaam worden omschreven. Ondanks het gewicht van 1567-1670 kg voelt de auto niet te zwaar aan. Hoewel je bij het nemen van bochten met snelheid merkt dat je niet in een kleine stadsauto rijdt, kan het zeker worden gezegd dat de CX-5 vergevingsgezind en comfortabel door bochten glijdt. Om de wendbaarheid zo hoog mogelijk te houden, gebruikt Mazda bijvoorbeeld een speciale constructielijm in de carrosserie die trillingen dempt.

Niet alleen het stuurgevoel is uitstekend, maar ook het stuur zelf en de rest van de cockpit ogen goed afgewerkt. Van de knoppen tot de stiksels, alles voelt solide aan. Alleen onder kniehoogte tref je harde kunststoffen. Het enige dat opviel tijdens een wat langere rit, was het zoeken naar een comfortabele plek om armen en ellebogen te laten rusten, maar dit kan ook afhankelijk zijn van iemands persoonlijke houding.

Wat ook verder opvalt is dat er in de cockpit het nodige is gedaan om het weggeluid zo laag mogelijk te houden. Opnieuw in deze prijsklasse doet Mazda het misschien even zo goed als in het hogere segment.

Het infotainmentdisplay van de Mazda CX-5 is bescheiden en heeft grote, duidelijke knoppen voor de klimaatregeling. De bediening van het infotainment gaat via draai-/drukknoppen op de tunnelconsole, wat Mazda veiliger vindt dan aanraakschermen. Daar zullen echter de meningen erg over verschillen. Wat mij vooral opvalt is dat de on-board navigatie feilloos is afgesteld op de knoppen en het algemene systeem een snelheidsboost heeft gekregen. Echter wanneer je Apple-carplay of Andriod-Auto gebruikt is deze integratie van de knoppen ver te zoeken en zou een touchscreen onmisbaar zijn.

Over de uitrusting van de Mazda CX-5 kunnen wij heel kort zijn, alles zit er wel in. Ons testvoertuig is voorzien van stoelverwarming en -verkoeling met drie standen, 2 usb-C oplaadpunten en een draadloos oplaadplatform. Het interieur ziet er rustig en “clean” uit zonder dat dit ten koste gaat van het gebruiksgemak.

 

Wat zou er dan nog wel verbeterd kunnen worden in deze CX-5?

Zowel de 2.0-liter als de 2.5-liter benzinemotoren presteren opvallend soepel en zijn vergevingsgezind. De acceleratietijden vanuit stilstand zijn acceptabel (tussen 9,2 en 10,7 seconden). Echter, beide benzinemotoren ontberen koppel bij lagere toerentallen. Terwijl veel concurrenten uitpakken met turbomotoren en plug-in hybrides die indrukwekkende koppelwaarden bieden, moet je het bij de Mazda CX-5 stellen met 213 of 263 Nm. Het grootste nadeel is dat het maximale koppel pas vrijkomt bij 4000 toeren per minuut. Tegenwoordig wordt aangeraden om al 1000 toeren eerder op te schakelen, maar dan lijkt er weinig te gebeuren. De reden achter dit enigszins verouderde motorkarakter is eenvoudig: Mazda kiest ervoor om geen turbocompressoren in hun benzinemotoren te gebruiken.

De ruimte in de CX-5 is erg goed te noemen. De Nederlandse (gemiddelde) “Lange Jan” zou geen problemen moeten hebben met rechtop zitten en daarbij problemen ervaren. Hetzelfde als de bagageruimte die nog steeds 522 liter betreft.

Mazda heeft gedurende zes jaar de huidige CX-5 verfijnd, en dat is duidelijk te zien. Het model onderscheidt zich op gebieden die velen als vanzelfsprekend beschouwen, zoals veiligheid en ergonomie. Het sportieve stuurgedrag is aangenaam, maar de 2.5 Skyactiv G M-Hybrid had wel wat meer sportieve kracht mogen hebben. Qua interieur valt er weinig te bekritiseren, het biedt alle inzittenden een uitstekende zitruimte. Voor de bestuurder kan het in het begin lastig zijn om de juiste positie te vinden, maar dit went snel.

De basisversie 2.0 e-Skyactiv G Mild-Hybrid met 165 pk is in Nederland verkrijgbaar vanaf €38.190,- met voorwielaandrijving. Wij vinden dit een goede deal voor gezinsritten en het vervoeren van een caravan of paardentrailer van max 2000 kilo van locatie A naar B. Het verbruik is wellicht minder gunstig dan bij sommige concurrenten met een groter accupakket, maar dat is een concessie die men moet accepteren. Er zijn snellere en zuinigere modellen beschikbaar, maar de Mazda CX-5 biedt een uitstekende balans tussen prestaties en prijs en behoort tot de top qua rijeigenschappen in zijn klasse.

Klik hier voor een kleine impressie van de rijdende Mazda CX-5