Mini is cool, hip en trendy. Dankzij de mateloze populariteit zijn er steeds meer modellen verschenen. Voor wie een countryman echter te groot is, is er bij de lancering van de derde generatie Mini ook een vijfdeurs beschikbaar. Een stuk praktischer voor het gezin met twee jonge kinderen, zonder dat het oorspronkelijke design ernstig wordt aangetast. Tijdens een uitgebreide rijtest keken we in hoeverre Mini bij zijn oorspronkelijke filosofie is gebleven. We kozen voor een crèmekleurige Mini Cooper, goed voor 136pk.
De authentieke elementen zijn behouden in het interieur, terwijl het nodige is aangepast aan de moderne tijd. Op het lage middenconsole bevindt zich een centrale knop die we kennen uit veel BMW’s.  Hiermee kan het gehele audio- en infotainmentsysteem worden bediend. Het dashboard is frivool weergegeven. Het ronde navigatiesysteem is omrand met een strip die bij een reactie op het gaspedaal reageert. Bij een groene kleur wordt er zuinig gereden, terwijl een gele tot oranje kleur staat voor een minder zuinig rijgedrag. De schakelaars voor de bediening van audio en navigatie zijn op verschillende plaatsen aanwezig. Vanaf het stuurwiel kan je wisselen tussen radiostations of audiobestanden. Deze worden gepresenteerd in het head-up display. Een prachtige uitvinding, waardoor je je ogen goed op de weg houdt.
De Mini Cooper is voorzien van veel opties, waaronder adaptieve cruise controle. Helaas reageert deze iets te vluchtig op het omliggende verkeer. Het rijgedrag is ronduit sportief. Het starten van de motor gaat door het omlaag duwen van een schakelaartje. De 1.5 benzinemotor heeft 136pk en levert 220nm koppel. In sportmodus reageert hij lekker op het gaspedaal en duurt het 8,2 seconden voordat je op honderd zit. De concurrentie geef je het nakijken op de Duitse autobahn, omdat de topsnelheid op 207 kilometer per uur is vastgesteld. Het stuurgedrag is strak en het onderstel is strak geveerd. Dat is aangenaam tijdens bochtenwerk, maar over klinkerwegen is het absoluut afzien. Het is voor ieder persoonlijk om te bekijken of dit ontbreken van comfort het sportieve rijgedrag waard is.
Gemiddeld zou de Mini ongeveer 4,7 liter per honderd kilometer moeten scoren. Maar in de praktijk blijkt dat hij uitdaagt tot een sportief rijgedrag. Daardoor is een liter of 6 een realistischer score. Door de hoeveelheid opties wordt de prijs behoorlijk opgestuwd. Het testmodel kost daarom meer dan dertigduizend euro en dat is behoorlijk fors. De basisprijs ligt echter op net wat minder dan twintig mille, en tezamen met de hoge restwaarde is dat een zeer acceptabele prijs. Reken wel op fors hogere kosten wanneer er een stel opties worden aangevinkt. De 5-deurs Mini is in elk geval een stuk praktischer dan zijn driedeurs broer, maar heel ruim wordt het niet. Achterin is er wel vrijwel voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen van gemiddelde lengte. De bagageruimte bedraagt 278 liter. Dat is ongeveer gemiddeld in dit segment. Het belangrijkste argument om voor een Mini te gaan is misschien wel zijn fiscale voordeel. Voor de Mini Cooper met 136pk hoeft namelijk slechts 20 procent te worden bijgeteld. En daarmee rij je toch maar mooi in een hip en pittig karretje.
Benieuwd naar de Mini Cooper Private lease? Bekijk de link.