Het is belangrijk dat je plezier hebt in de auto die je rijdt. Hoe hoger het vermogen, hoe groter de funfactor meestal is. Toch hoeft een auto geen opgeblazen spieren in de vorm van oneindig veel paardenkrachten te hebben. De Mini Cooper S bewijst dat maar al te meer. Met 192pk is het zeker geen stakker en dankzij de rijbeleving is het één groot feest om erin te rijden. Om de medeweggebruikers nog verder te decimeren heeft deze Mini een optisch JCW-tuning pakket meegekregen. Dat houdt in dat er het nodige is opgedirkt aan het innerlijk en uiterlijk. In deze test staat de vraag centraal hoeveel fun dit karretje nou echt biedt.

Met de Mini Cooper S valt niet te spotten en dat is gelijk aan het uiterlijk af te lezen. De testauto is voorzien van een fraaie rode kleur met een contrasterend zwart dak. De van Nederlandse bodem afkomstige auto heeft prachtige velgen, uitgeklopte bumpers en twee uitlaatpijpen in het midden. Het interieur is frivool, fraai en fris. De meeste techniek is afkomstig van BMW en dat is positief als het bijvoorbeeld gaat om het infotainmentsysteem. De afwerking is van een hoog niveau, er zijn fraaie materialen gebruikt. De uitrusting staat op een nog hoger plan dan de onlangs getest Mini Cooper. Zo hebben we nu ook beschikking over automatisch inparkeren en stoelverwarming.

De Cooper S is uitgerust met een automatische transmissie. Deze kent zes versnellingen en het overschakelen gaat zeer soepel. Eenmaal het gaspedaal gevloerd komt er een fraai uitlaatgeluid vrij. Bij het schakelen met de flippers hoor je af en toe een gorgelende brul. In 6,7 seconden sprint je naar honderd, maar door de geringe afmetingen van de auto lijkt het allemaal nog sneller te gaan. Uiteindelijk zou het feest bij 233 kilometer per uur op moeten houden, maar dat hebben we wijselijk maar niet getest. Volgens de fabrieksopgave zou 1 op 19,2 kilometer mogelijk moeten zijn, maar die waarde kan je op je buik schrijven. Zeker wanneer het er wat sportiever aan toe gaat kom je al snel in de richting van de 1 liter op 10 kilometer. Bij een normaal gebruik schatten we ongeveer 1 op 13 in. Voor de gemiddelde koper zal echter het plezier voorrang hebben, liefhebbers van zuinig rijden kiezen eerder voor bijvoorbeeld een Renault Clio.

Opnieuw heeft Mini ons weten te verrassen met de nieuwe generatie Cooper S. Het karretje is verbluffend snel en doet veel emoties los komen. Het stuurgedrag is heerlijk scherp wat goed van pas komt in snelle bochten. Keerzijde is het harde onderstel, waardoor een klinkerweg een echte uitdaging is. De Mini Cooper S daagt je elk moment uit om de sleutels te pakken en er vandoor te gaan. Op langere afstanden kan de hard afgestelde bodemgroep gaan vervelen. De 3-deurs is verder nog best praktisch te noemen. Met een bagage inhoud van 211 liter is het niet de allerruimste, maar voor twee volwassenen kan er zeker bagage mee wanneer er een vakantie naar een ver oord is geboekt. De prijs is wel fors, voor een Mini Cooper S met 192pk betaal je – in de kaalste uitvoering – dertig mille. Met alle luxe die er op dit testmodel zitten komt de prijs op 45 duizend euro. En dat is best stevig. Toch kent deze auto geen echte concurrenten en daarmee is het een unieke aankoop.