De actieradius van een elektrische auto vormt voor veel mensen een struikelblok. Een kilometer of 50 bij plug-in-hybrides is al een unicum, terwijl 100 kilometer actieradius voor een volledig elektrische auto redelijk standaard is. In de praktijk is dat nauwelijks werkbaar. Oké – als je nooit zo ver hoeft te rijden en je werk in de buurt zit, is het een optie. Maar er zal altijd een moment zijn waarop je wél die lange rit moet maken, en dat is dan geen mogelijkheid. De snelladers hebben dit leed al enigszins verlicht. In minder dan een halfuur wordt 80 procent van de accu gevuld, zodat er weer 100 kilometer kan worden gereden. Hoewel Nederland een klein land is, komt het toch weleens voor dat familie ver weg woont. En dan is een grotere actieradius toch wel wenselijk.

Nissan heeft daar iets op gevonden. De Nissan Leaf heeft betere accu’s waarmee meer kilometers kunnen worden afgelegd. In de praktijk komt dat neer op zo’n 150 kilometer, een behoorlijke afstand dus. Natuurlijk is het nog niet te vergelijken met de conventionele verbrandingsmotoren die tussen de 400 en 1000 kilometer als actieradius opgeven, en bovendien hoef je maar een paar minuten bij de pomp te staan om opnieuw die afstand te kunnen rijden. De Nissan Leaf is op verschillende manieren op te laden. Het kan met een snellader, waardoor je 100 kilometer actieradius wint in een halfuur tijd, en het kan ook met een meer bescheiden lader waardoor je een paar uur aan de laadpaal staat. Met de minst krachtige lader kan de laadtijd zelfs oplopen tot een uur of 8.

We hebben het geluk dat het tijdens onze testperiode een stuk zachter is dan normaal. De gemiddelde maximumtemperatuur voor begin april ligt doorgaans net wat boven de 10 graden, maar thans ligt het kwik zelfs boven de 15 graden. Dat komt de accu ten goede. Want – de regel is over het algemeen – hoe warmer, hoe beter, tot een temperatuur van een graad of 22. Geen wonder dus dat we zeker 150 tot 180 kilometer weten af te leggen op een acculading. Het accelereren gaat heerlijk soepel en traploos. In mum van tijd wijst de snelheidsmeter de driedubbele cijfers aan. Het stuurgevoel is behoorlijk karakterloos. Het is wat ongevoelig en daardoor zijn bochten niet z’n sterkste kant. We moeten hem nageven dat het gewicht nauwelijks een hindernis vormt, mede dankzij het relatief lage zwaartepunt.

Tijdens het remmen vormt het gewicht een surplus voor de remgeneratie, want daardoor krijg je een deeltje terug van de actieradius. In vergelijking met concurrentie is de Nissan Leaf degene met de grootste actieradius. En dat is tegenwoordig toch behoorlijk belangrijk als het gaat om de markt van elektrische auto’s. Uiteraard heeft de Tesla Model S een nog veel grotere actieradius, maar dat is geen concurrent voor ons testmodel. De Nissan Leaf is verkrijgbaar vanaf circa 30 mille, voor de versie met de grootste actieradius betaal je minimaal 35 duizend euro. Voor particuliere kopers een hele smak geld, maar zakelijke rijders zullen de lage bijtelling dit jaar zeker aangrijpen om een bezoek aan de dealer te brengen.