Is de nieuwe Nissan Juke Hybrid een verbetering met zijn hybride aandrijflijn? Autoverhaal.nl reed met de compacte cross-over door een prachtig stukje Frankrijk. Het motoren aanbod van de Nissan Juke was tot nu toe vrij beperkt en beperkte zich tot de 1.0 DIG-T benzinemotor met 114 pk. De enige keuze in aandrijflijn was die van versie met handgeschakelde versnellingsbak of de transmissie met dubbele koppeling. Vanaf deze zomer  breidt Nissan het aanbod nu uit met een volledig hybride versie.

Test Nissan Juke (1)

Welke techniek wordt er gebruikt?

De hybride-technologie voor de Nissan Juke komt voort uit de samenwerking met Renault. Diezelfde aandrijflijn kennen namelijk uit de Renault Clio en Renault Captur. De verbrandingsmotor en elektromotor komen uit Japan en de versnellingsbak, de kleine 1,2 kWh hybride batterij en startgenerator komen uit Frankrijk. Een verbrandingsmotor en twee elektromotoren dus, een bijzonder stukje techniek.

De verbrandingsmotor, een atmosferische 1.6 liter viercilinder, is door Nissan speciaal ontwikkeld voor gebruik in hybride voertuigen. De vierpitter levert 94 pk en 148 Newtonmeter koppel. Daarbij is de  elektromotor goed voor 49 pk en 205 Nm. Samen met de starter/generator ontstaat een systeemvermogen van 143 pk. Maar liefst 25 procent meer vermogen dan in de 1.0 DIG-T benzinemotor dus.  Het accupakket in de Juke Hybrid zorgt ervoor dat de kofferbak slinkt van 422 naar 354 liter.

Test Nissan Juke (9)

Betekent meer vermogen ook meer verbruik?

Hoewel het systeemvermogen van de Nissan Juke Hybrid beduidend hoger ligt dan dat van de louter op benzine rijdende variant zou het verbruik niet moeten stijgen. Bij de hybrideversie claimt Nissan tot 40 procent brandstofbesparing in stadsverkeer en 20 procent besparing bij gecombineerd gebruik. Nissan geeft een verbruik van 5,0 l/100 km op. Bovendien is de Juke Hybrid met 10,1 seconden van 0-100 iets sneller dan de versie met pure verbrandingsmotor.

En die fabrieksopgave van 5 liter op 100 kilometer is gemakkelijk te doen, zelfs zonder al teveel moeite. Op onze testroute door Franse dorpjes en heuvelachtig gebied gaf de boordcomputer uiteindelijk zelfs een score van 4,7 liter aan. En dat we hebben ons niet bepaald ingehouden. Het moge duidelijk zijn: de sterke punten van deze mini-SUV liggen in het stadsverkeer.

Natuurlijk kan hij ook lange afstanden afleggen, maar wanneer er veel vraag naar prestaties is, is de verbrandingsmotor duidelijk hoorbaar in het interieur. Ook de trappen van de hybride transmissie, die ingrijpen met een mechanisch klikkend geluid.

Test Nissan Juke (11)

Ziet de Juke Hybrid er anders uit?

Op het eerste gezicht is de hybride versie nauwelijks te onderscheiden van de variant met alleen een verbrandingsmotor. Aan de buitenkant is de Juke Hybrid te herkennen aan een dichte grille, die tegelijk zorgt voor een lagere luchtweerstand. Daarnaast wordt de hybride versie gekenmerkt door kleine details zoals ‘Hybrid’-badges en het nieuwe Nissan merklogo dat voorbehouden is voor geëlektrificeerde Nissans.

Test Nissan Juke (4)

In het interieur van de Nissan Juke Hybrid vind je gemakkelijk je weg. De indeling van de cockpit is duidelijk en wijkt weinig tot niets af dan van het interieur in de reguliere Juke. Het interieur is netjes afgewerkt en de materialen passen goed bij elkaar. De stoelen zijn comfortabel en knellen niet, zelfs niet op lange ritten. En de tweede zitrij biedt ruimte, ook voor langere passagiers.

Test Nissan Juke (12)

De Juke Hybrid is zeker een welkome aanvulling binnen het aanbod van Nissan. Het is een voordelig alternatief voor ten opzichte van de reguliere Juke. Bovendien is de Juke Hybrid sneller en zuiniger. Alles wijst erop dat de Nissan Juke Hyrid de juiste keuze is.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.