Als één van de eerste automerken kwam Nissan halverwege de jaren ’00 met de Qashqai. Een groot succes. Kunnen ze dat vasthouden?

Praktisch
De reden dat de Qashqai zo geliefd was, kwam vanwege het feit dat hij beschikt over veel ruimte en een hogere zit. Vier volwassenen inclusief bagage kunnen er prima mee vervoerd worden. Bovendien is de uitstraling een stuk stoerder dan de tot dan toe populaire MPV’s. Door de jaren heen zijn er talloze QQ’s verkocht, ook in Nederland ging het om een erg populair model. Inmiddels is de nieuwste generatie gelanceerd, en die is nog verder hightech en doordacht dan voorheen.

Bijzondere locatie
We nemen de Nissan Qashqai mee naar een bijzondere locatie. We beginnen in Arnhem, en rijden vanuit daar naar de Zwitserse stad Basel. Onderweg is het vrij druk. Pakweg veertig kilometer boven Frankfurt komen we ineens in een pittige sneeuwbui terecht. Het kwik gaf eerst nog 4 graden boven nul aan, maar tijdens het sneeuwen zakt dit naar nul graden. De sneeuw blijft liggen. En niet zo’n klein beetje ook, in mum van tijd ligt er een pakket van zeker 15 centimeter. Al het verkeer staat nu stil, ondanks het feit dat de Nissan moedig door wist te ploeteren. De winterbanden deden hun werk.

Onderweg
Na 3 uur stilstaan rijdt het verkeer weer door. We zetten een muziekje op, het infotainment laat zich gemakkelijk bedienen. Er kan gekozen worden voor FM, DAB, Bluetooth Audio, USB of Apple CarPlay Streaming. Alles ligt goed onder handbereik, het systeem is een grote vooruitgang ten opzichte van z’n voorganger. Ook de afwerking is beter dan ooit. Het verkeer ten zuiden van Frankfurt rijdt goed door, en al snel zijn we in Zwitserland. We komen in de heuvels terecht, en daar doen we de stuurwiel- en stoelverwarming aan. Die doen hun werk snel en goed. Sowieso valt op dat er zeer veel opties aanwezig zijn op de test-Qashqai. Het gaat hier om de 158pk sterke benzine die gekoppeld is aan een automatische transmissie. Het is een CVT, maar qua motorkarakter merk je daar weinig van. Tot 80% van het vermogen aanspreken tijdens het accelereren zorgt voor een normaal motorgeluid in het interieur.

Prestaties
Met een nul tot honderd sprint van 9,2 seconden is de Nissan op papier al best vlot, en dat voelt hij in de praktijk nog des te meer. Tijdens een rit over de Duitse autobahn zou je 199 kilometer per uur moeten kunnen rijden, maar dat hebben we niet getest. We vertrouwen daarbij op de fabrieksopgave. Wat iets minder positief is, is het feit dat het praktijkverbruik vrij hoog ligt. Op een rit door Duitsland waarbij we 130 kilometer per uur reden, kwamen we uit op een verbruik van 1 liter per 11 kilometer. Dat is natuurlijk wel onder de genoemde omstandigheden, bij 100 kilometer per uur is 1 liter benzine over 15 kilometer afstand een meer realistische waarde.

Conclusie
De route voert door Zwitserland, langs Genevé naar het Franse Bourg Saint Maurice. Daar, op zo’n 1500 meter, zijn de condities eind januari ronduit winters, maar de QQ staat er z’n mannetje. Eenmaal aangekomen valt tijdens het uitpakken op dat er veel bagage is meegenomen, de fabriek meldt meer dan 500 liter ruimte. Ook achterin is opgevallen dat er veel bewegingsvrijheid is. De Nissan Qashqai heeft zich tijdens deze rit bewezen als een betrouwbare en sterk verbeterde reisgenoot, met name als het aankomt op gebruiksgemak, infotainmentsysteem, afwerking, laag geluidsniveau, een comfortabel onderstel en prettige rij-eigenschappen. Bravo!