Soms kan een auto je ontzettend verrassen. Dit kan verschillende oorzaken hebben; zoals de plotselinge plezierfactor of het gemak wat een auto je biedt. Nissan krijgt het voor elkaar om ons op verschillende punten te doen verwonderen. De vierde generatie Micra is hip, dapper en verrassend.

Nissan heeft zijn oudste stadsauto vernieuwd en dat is goed te zien aan het exterieur; bumpers hebben scherpere vormen, de grille laat zien dat hij weer helemaal in lijn staat met de rest van de familie en de 16 inch velgen springen direct in het oog. De auto ziet er volwassen uit en is afgewerkt met een overdosis aan chroom. De nieuwe Micra is leverbaar in vier uitvoeringen, de Visia, Acenta, ConnectEdition en Tekna. De Tekna is de meest luxueuze variant met onder andere een automatische regensensor, panoramadak, automatische airco en een gedeelte van de bekleding van dit model bevat suède. Luxe die normaal gesproken zeldzaam is onderin het B-segment.

Kijkend naar de binnenruimte dan zien we dat de Micra ook daar een fikse metamorfose heeft ondergaan. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en is voorzien van een armsteun. Vanuit deze stoel kijk je naar een vernieuwd middenconsole van zwart glanzend plastic met in het midden een 5,8 inch touchscreen waarmee het NissanConnect systeem bediend kan worden. Waar plastic in veel gevallen een goedkope uitstraling heeft valt dat hier wel mee, de kwaliteit van het plastic is hoogwaardig en de zwarte laklaag geeft het een chique uitstraling. Binnenin is het een knoppenparadijs, het zijn er namelijk nogal veel. Sommige knoppen zijn op het eerste gezicht niet zichtbaar en dat levert nog wel eens wat zoekwerk op. Minder knoppen hadden we niet erg gevonden.

De auto is een standaard driepitter en dat is goed te horen aan het zachte snorren van de motor tijdens het rijden. Tijdens de testperiode reden we met de DIG-S motorisering, dit is de versie met een heuse supercharger. Dat je met pittig motortje te maken hebt merk je al snel, het trapt lekker door en de CVT bak laat de auto goed vooruit komen. Na verloop van tijd vonden we een knopje onder de CVT-pook waarbij na indrukken het woord ‘SPORT’ kwam te staan op het display. Als deze sportmodus aanstaat hoor duidelijk dat de motor hoger klimt in zijn toeren,maar het is meer uiterlijk vertoon dan nuttig want extra power komt er niet vrij. De kleine Japanner trekt vlug op en heeft een beperkte draaicirkel van 9,3 meter. Zodoende is hij goed inzetbaar in de stad.

Er is keuze uit twee varianten motoren. Beide hebben een literinhoud van 1,2 en drie cilinders. Er kan gekozen worden voor de 80 pk variant of de compressor met 98 pk. Voor alle modellen geldt een bijtelling van 20 procent, behalve voor de Micra Visia met 80 pk. De gemiddelde CO2-uitstoot van deze motor is 95 g/km en daarom geldt voor de zakelijke rijder een bijtelling van 14 procent. Alle modellen beschikken standaard over een handbak met 5 versnellingen, optioneel is de continu variabele transmissie. Tot onze verrassing is de prijs ten aanzien van het vorige model niet gestegen. Je betaald voor het instapmodel €10.950,- en nu tijdelijk zelfs maar €9.950,-.

Nissan durft het aan een auto neer te zetten binnen het ruim verzadigde B-segment en door de vele concurrentie zullen ze moeten knokken de kleine Japanner zichtbaar te maken. Ondanks de drukte binnen dit segment raden wij je aan toch even een blik te werpen op deze leuke stadswagen, want volgens ons is die goed geslaagd.