Test Nissan Note 1.2 ConnectEdition

Test Nissan Note 1.2 ConnectEdition

2019-02-16T10:19:21+00:0015 Feb 2019, 12:35|Categories: Nissan|

We kunnen er niet omheen dat de vorige Nissan Note een succes is geweest. Menig vader bracht er zijn kinderen mee naar voetbal en menig moeder heeft hem volgeladen met boodschappen. De Note staat daarmee voor gegarandeerd familieplezier. Nissan heeft zijn vormgevers bij elkaar geroepen en is aan de slag gegaan met het ontwerpen van een nieuwe familiebak. Gaat deze nieuwe Japanner ook hoge ogen scoren?

Met de nieuwe Note heeft Nissan twee modelvarianten gecombineerd; de midi MPV en een hatchback. En dat is goed gelukt. Je zou het van de buitenkant niet zeggen, maar deze auto heeft werkelijk de binnenruimte van een MPV. Zo is er een hoge instap en kan er met vijf volwassen gemakkelijk een comfortabele reis naar Zuid-Frankrijk worden ondernomen want de auto beschikt over ‘limousine waardige’ beenruimte. Valt daardoor de kofferruimte weg? Integendeel, ook deze is bijzonder ruim en zodoende passen de koffers er met gemak in. Complimenten voor de scherp getekende lijnen die dit aanzienlijke formaat verbergen.

Eenmaal ingestapt vallen een aantal zaken op. Het interieur is compleet en de stoelen zijn comfortabel. Wel moet er gezegd worden dat de zijlingse steun ontbreekt waardoor je in een bocht wel eens heen en weer schuift. Het middenconsole biedt een eenvoudig maar goed werkend navigatiesysteem. Het ronde console waarmeer de airco bedient wordt is voorzien van zwart pianolak wat er netjes uitziet. Wel zijn de gebruikte materialen van het goedkopere soort. De concurrentie doet dit beter.

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Nissan. Overal om de auto heen zijn er  veiligheidssystemen gemonteerd die garant moeten staan voor een veilige rit. Zo worden objecten in je dode hoek gesignaleerd en kenbaar gemaakt door een lampje in je buitenspiegel, door het lane departure systeem word je direct gewaarschuwd als je buiten de aangebrachte belijning op het wegdek bevindt en zijn er buiten de auto’s diverse camera’s gemonteerd die ervoor moeten zorgen dat je voor botsingen gespaard blijft. Dankzij de vele camera’s zie je een overview tijdens het inparkeren. Hierdoor wordt dit vergemakkelijkt en worden obstakels minder snel over het hoofd gezien. Leuk voor de jongere doelgroep en ideaal voor ouderen.

De Note is verkrijgbaar in de volgende varianten: de Visia, Acenta, ConnectEdition en de Tekna. Deze laatste is al wel te bestellen maar zal pas leverbaar zijn vanaf februari 2014. De basisprijs van de Note is bijzonder laag. Voor de 1.2 liter benzine met 80 pk betaal je een instapprijs van €13.490,-. Je rijdt dan in Visia met 80 pk die handgeschakeld is en staat voor een verbruik van 1 op 20. Alle modellen beschikken over dezelfde motor. Optioneel zijn een supercharger en een CVT bak. De Note is geen krachtpatser en er moet geduldig gewacht worden op het versnellen van de auto. Na 13,7 seconden is de snelheid van 100 km/u bereikt. Er geldt een bijtelling van 20%, ook in 2014 zal dit het geval zijn. Het door ons gemeten verbruik kwam neer op 7.3 liter per 100 kilometer.

We mogen concluderen dat er opnieuw een geslaagde familieauto op de markt is gebracht door Nissan. Er wordt duidelijk ingespeeld op de nieuwste technieken en er is goed nagedacht over de lijnen van de auto. Houdt je ervan om wat steviger door te rijden dan moet je echt kiezen voor de krachtiger motor die vanaf februari 2014 leverbaar is. Vind je dit niet belangrijk dan is de Note nu al een auto die prima functioneert binnen het gezinsleven; of je nu oud of jong bent.

Auteur: Joep de Heer

Fotograaf: Jens Ravesloot

Plus punten

  • Veel binnenruimte
  • Lage instapprijs
  • Veiligheidssystemen

Min punten

  • Power ontbreekt
  • Goedkope uitstraling dashboard