Test Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna

Test Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna

2019-02-16T10:19:21+00:0015 Feb 2019, 12:21|Categories: Nissan|

Wil je in het C-segment potten kunnen breken, dan moet je van hele goeie huize komen. Nissan doet een gooi naar succes met de nieuwe Pulsar. Het is alweer een tijd geleden dat we het Japanse merk in dit deel van de markt zagen opereren. Het laatste model in dit segment is alweer een tijd geleden, dus hoog tijd voor een nieuwe ster, moeten ze gedacht hebben. Zijn sterke punt is zowel op papier als in de praktijk te beproeven, de ruimte aan boord. Vooral op de achterbank is het goed toeven voor personen van grotere lengte. Zal de Pulsar daarmee een sterke troef in handen hebben, of is er meer nodig? We zochten het uit.

De auto is precies zo getekend zoals je een compacte middenklasser van dit merk zou verwachten. En dat is zeker geen verkeerde keuze. Het front oogt fris en jong. De achterzijde is wat minder tot de verbeelding sprekend, maar dat mag de pret niet drukken. In het interieur vinden we nette materialen en een redelijke afwerking. Als we wat meer inzoomen, dan valt op dat de knopjes op het stuur mooi overzichtelijk zijn gepositioneerd. Ze voelen wel wat goedkoop aan. De versnellingspook is lekker stevig en ligt goed in de hand. Met het instrumentarium zijn we bekend vanuit andere Nissan modellen. We hebben de beschikking over de meest complete uitrusting, dus dat is boffen. De uitrusting bestaat ondermeer uit automatische airco, stoelverwarming, navigatiesysteem, een start-stop systeem en parkeersensoren rondom. Ook is er een achteruitrijcamera aanwezig.

We rijden in de meest conventionele versie, de 115pk sterke benzinemotor met een zesversnellingsbak. De 1200cc grote motor is prettig in de omgang en draait rustig zijn rondjes. Het stuurgedrag is tamelijk mat en neutraal, daardoor zijn er geen uitschieters. Ook het onderstel laat nergens steken vallen, maar sportief wordt het niet. Het is eigenlijk precies dat wat je in deze klasse verwacht. Heel snel is ‘ie niet, een sprintje naar honderd duurt 10,7 seconden en uiteindelijk verschijnt er 190 kilometer per uur op de klokken. Volgens de fabriek zou 1 op 20 mogelijk moeten zijn, in de praktijk mag je rekenen met 1 op 15. De Nissan Pulsar is er voor een redelijke prijs, namelijk voor iets meer dan twintigduizend euro. De meest complete versie is er voor 26 mille en de automaat is tweeduizend euro meer. Concluderend kan worden gesteld dat zijn belangrijkste pluspunt het ruimteaanbod en de concurrerende prijs zijn. Het is niet de beste auto in zijn klasse, maar voordelen zijn er dus zeker wel te noemen. Spreekt het totaalplaatje je aan, dan ligt een bezoek aan de dealer voor de hand.

Plus punten

  • Ruim
  • Gunstig geprijsd

Min punten

  • Afwerking
  • Materiaalkeuze