Toen in 2007 de Qashqai op de markt kwam, had niemand durven dromen dat deze cross-over zo’n ontzettend groot succes zou worden. Bij Nissan konden ze een boost in de verkopen goed gebruiken, vooral omdat de Almera een pretentieloze auto was geworden. Met de Qashqai gingen de verkopen exponentieel omhoog en zelfs vorig jaar was het vorige type Qashqai nog een model dat ontzettend goed verkocht. Daarom durven de ontwerpers van Nissan het aan een nieuwe Qashqai op de markt te zetten. Wordt dit weer een knaller?

De vormen van de vorige Qashqai zijn nooit echt spannend geweest. Vooral als er gekeken wordt naar de concurrenten van de Qashqai die met veel extremere cross-overs de markt betraden. De nieuwe Qashqai is scherper getekend dan zijn voorganger. Vooral de koplampen, die breed doorlopen en de gehele lijn van de auto, zijn aanzienlijk scherper dan het vorige model. De Japanner is er daarmee stukken op vooruit gegaan en staat weer helemaal fris op de markt.

De nieuwe Qashqai is de eerste auto die het nieuwe CMF-platform van Renault-Nissan mag gaan beproeven op de weg. Over dit platform zijn we zeer te spreken. Tijdens de bochten blijft de auto bijzonder stabiel, maar gelijktijdig worden de oneffenheden in het wegdek bijzonder goed geïncasseerd. Dit is zeker een compliment waard aan het adres van Renault-Nissan.

Het interieur van de Qashqai is bijzonder goed afgewerkt en het is duidelijk merkbaar dat er hoogwaardige materialen zijn gebruikt. De stoelen zitten stevig, maar niet hard. Jammer genoeg zijn de voorstoelen wel iets te kort. Achterin is het ook goed vertoeven; de beenruimte is toegenomen met een centimeter en de hoofdruimte met anderhalve centimeter ten aanzien van de vorige versie. Ook de kofferruimte is door Nissan niet vergeten en is toegenomen met 30 liter ten aanzien van het vorige model.

De jonge cross-over van Nissan is te bestellen in drie motor varianten; twee diesel en een benzine. Bij de benzinevariant is opnieuw de hand van Renault te zien. De 1.2 DIG-T met 115 pk komt namelijk uit Frankrijk en heet bij Renault en Dacia de 1.2 TCe. Daarnaast zijn de 1.5 dCi met 110 pk en de 1.6 dCi met 130 pk te vinden. Voor de zakelijke rijders is de 1.5 dCi de ideale keuze in verband met het verbruik van 3.8 l/100 km en een uitstoot van 99 g/km CO2 de bijtelling komt daarmee in 2016 op 21%. Standaard krijg je een voorwiel aangedreven variant geleverd. Wil je toch je caravan uit de bagger trekken tijdens een regenachtige zomer, dan kan er gekozen worden voor de vierwiel aangedreven variant. Dit is aan te vinken bij de 1.6 dCi Tekna en DIG-T variant bij de dealer. Wat opvalt is dat de dieselmotor bijzonder stil is. Bij veel dieselmotoren hoor je een duidelijke brom maar dit heeft Nissan bijzonder goed weggewerkt.

Ten aanzien van de veiligheid heeft Nissan niets te wensen over gelaten. Er zijn aan de buitenzijde vier camera’s te vinden die je vanuit iedere hoek een beeld geven, bijvoorbeeld tijdens het inparkeren. Remt de persoon die voor je rijdt plotseling, dan gaan er allerlei alarmbellen rinkelen. Wanneer je ook maar een klein beetje over de wegbelijning gaat, word je gecorrigeerd met allerlei toeters en bellen. Af en toe wel een beetje vervelend, maar natuurlijk zijn deze opties ook uit te schakelen.

De Nissan Qashqai is weer een absolute topper en we zijn zeer benieuwd of hij het even ver gaat schoppen als zijn voorganger. Eind oktober bereikte Nissan tevens een mooie mijlpaald toen de tweemiljoenste Qashqai van de fabrieksband rolde in het Engelse Sunderland. Een mijlpaal die, naar ons oordeel, meer dan verdient is.

Fotografie: Jens Ravesloot

Tekst: Joep de Heer