Test Nissan X-Trail dCi 130

Test Nissan X-Trail dCi 130

2019-02-16T10:19:21+00:0015 Feb 2019, 12:51|Categories: Nissan|
Voor veel mensen staat de X-Trail bekend als een werkpaard. Stevige terreincapaciteiten dankzij geavanceerde vierwielaandrijving en een hoog koppel bepalen zijn karakter. De nieuwe X-trail is een stuk geciviliseerder, zonder dat daarbij z’n stoere karakter in het geding komt. Hij is ook verkrijgbaar als zevenzitter, dus daarmee ook praktisch voor het grote gezin uit de Veluwe. De voorzijde is duidelijk herkenbaar en vertoont gelijkenissen met de Qashqai. De achterkant is daarentegen een stuk robuuster en toont spierballen. Wij zochten uit hoe de Nissan zich staande houdt tijdens een uitgebreide test.
De instap is eenvoudig en je kunt snel plaatsnemen achter het stuur. Het interieur is duidelijk herkenbaar voor Nissanrijders van de laatste jaren, met hier en daar wat vernieuwingen. Wel valt op dat er nog behoorlijk veel knopjes aanwezig zijn. Minimalisme lijkt Nissan vooralsnog vreemd te zijn. Op het stuurwiel contrasteren de grijze elementen mooi met de zwarte, leren buitenkant van het stuur. Het navigatiesysteem laat zich gemakkelijk bedienen, een kind kan de was doen. Deze is zowel via touch als diverse knoppen aan weerszijden van het scherm te bedienen. Het geheel komt daardoor wel wat rommelig over – maar de ergonomie stemt tot tevredenheid. De stoelen zitten goed en ook is er voldoende ruimte voor de achterpassagiers. Houdt er bij een zevenzitter echter wel rekening mee dat de achterste zitplaatsen alleen voor de allerkleinsten zijn bestemd.
De handgeschakelde zesbak is soepel te bedienen en dankzij de krachtige motor kom je weinig tekort. Het koppel spreekt vooral tot de verbeelding, want met 320Nm heb je geen reden tot klagen. Het vermogen is daarentegen een stuk minder potent, namelijk 130pk. In het dagelijkse verkeer kom je echter goed mee met de verkeersstroom. Een sprintje naar honderd duurt elf seconden en 186 kilometer per uur is de hoogste waarde die op de klokkenwinkel kan verschijnen. Volgens de fabriek zou je moeten kunnen rekenen met een verbruik van 1 op 18,9 maar die waarde nemen we met de nodige korrel zout. Het praktijkverbruik is desniettegenstaande behoorlijk netjes te noemen, want met een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 13 is de actieradius nog behoorlijk stevig. Op de zestig liter grote brandstoftank kan dus in de praktijk zeker 800 kilometer worden afgelegd.
De Nissan X-Trail heeft een zeer duidelijke vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger geboekt. We zouden het bijna een revolutie noemen, ware het niet dat hij veel overeenkomsten heeft met de Qashqai. Het feit dat dat zo is doet zeker geen afbreuk aan de auto maar versterkt juist het merkimago. Ruimte voor zeven inzittenden is aanwezig, maar op dat moment wordt de bagageruimte wel heel erg verkleind. Normaal gesproken is er een forse 550 liter beschikbaar. Concurrentie is er in deze klasse weinig, omdat Nissan er als een van de weinigen in is geslaagd om de X-Trail zuinig te maken, en deze daardoor een CO2-boete misloopt. Want het is toch knap te noemen dat een meer dan 1500 kilo zware, vierwielaangedreven zevenzitter van dit kaliber onder de vijftig mille blijft. En dat met een hele hoop luxe aan boord. Wij zijn overtuigd.

Plus punten

  • Krachtige dieselmotor
  • Comfortabel
  • Onder de 50 mille

Min punten

  • Afwerking her en der
  • Zitplaats zes en zeven alleen voor kinderen