Overal ter wereld zie je ze wel rijden: de Nissan X-Trail. Vooral in onherbergzame gebieden vormt de terreinwagen een zeer welkome metgezel. In ruige gebieden staat hij zijn mannetje. Mede dankzij de vierwielaandrijving en de geavanceerde techniek wordt het niet snel te gek. De testen die voorafgaande aan de lancering zijn uitgevoerd, bestaan uit de blootstelling aan zeer hoge en lage temperaturen: alles moest de X-Trail aankunnen. Overal en onder alle omstandigheden. In Nederland kennen we veel minder barre omstandigheden. De grootste jungle die je hier zult tegenkomen is de asfaltjungle. Veel ruiger wordt het niet. Hier letten we veel meer op gebruikersgemak, rijgedrag, kosten en verbruik. We lopen de punten even langs.

Voor wat betreft het gebruiksgemak kunnen we redelijk kort zijn. Het ruimteaanbod is dik in orde. 550 liter meet de kofferruimte, en die is te vergroten tot bijna tweeduizend (!) liter. Ook de actieradius is behoorlijk te noemen, want met een 60 liter grote brandstoftank kom je meer dan 700 kilometer ver, uitgaande van een gemiddeld verbruik dat rond de 1 op 11 of 1 op 12 ligt. Dan naar het rijgedrag. Het geheel weegt zeker 1400 kilo en in combinatie met een laag zwaartepunt is dat iets waardoor je redelijk sportief kunt rijden. Het vermogen van 163pk is voldoende, zeker niet meer dan dat. Ga maar na, een acceleratie van 9,7 seconden van nul naar honderd is niet iets om trots over te zijn, maar stemt zeker ook niet tot droefheid. Nee, eigenlijk rijdt deze X-Trail heel gemiddeld. Wel is de koets windgevoelig op de snelweg.

Het interieur blinkt uit in gemak en eenvoud. De knoppen zijn snel te vinden en alles ligt onder handbereik. Het vernieuwde lederen stuurwiel ligt lekker in de hand. Luxe is er in overvloed aan boord: Lederen bekleding, stoelverwarming en zelfs achterbank verwarming is aanwezig. Wel missen we de adaptieve cruise controle, een optie die we in dit segment vrijwel zonder uitzondering aantreffen. Jammer dat de Nissan op veiligheidsgebied een beetje achterblijft. De ruimte voor inzittenden is naar behoren, want je zit achterin ruim voldoende qua hoofd- en beenruimte.

Eigenlijk is de Nissan X-Trail een hele bereikbare auto. Ga maar na, waar vind je tegenwoordig nog een auto van dit formaat met de prijs van een compacte middenklasser? Tegenwoordig betaal je zelfs voor een karig uitgeruste Golf 31 duizend euro, de instapprijs van de X-Trail. Oké, toegegeven, daarmee heb je nog geen vierwielaandrijving en weinig luxe, maar heden ten dage beginnen de prijzen voor zoveel auto vaak twintigduizend euro hoger. De reden voor die forse prijsafwijking is deels te verklaren door het beperkte aanbod aan opties, alhoewel de Nissan nog redelijk compleet is aan te kleden. Je levert vooral in op de echte nieuwe veiligheidsopties, in deze klasse wordt het steeds normaler om semi-autonoom te rijden. Een file-assistent is nog niet leverbaar op dit model, en dat zal naar verwachting binnenkort ook nog niet gaan veranderen. Reden temeer om nu nog te profiteren van de lage prijzen. Mocht je bereid zijn om concessies te doen op het feit dat de nieuwe features nog missen, dan raden we zeker een bezoek aan de lokale dealer aan!