Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe auto, let je op meerdere aspecten. Allereerst prijs/kwaliteit, maar ook ruimte, comfort, afwerking, gebruikersgemak en aanwezige opties. Vaker dan ooit tevoren staat tegenwoordig ook het vraagstuk centraal om wel of niet te gaan voor een elektrische auto. De prijzen van die modellen dalen flink en de overheid subsidieert de aanschaf van dergelijke modellen. Vanaf juli 2020 is er een subsidie van 4000 euro voor nieuwe auto’s en 2000 euro voor tweedehands auto’s beschikbaar. Bovendien lease je in 2020 nog tegen 8 procent bijtelling een elektrische auto tot 45 mille. En laat de Nissan Leaf zich nu net in die categorie bevinden. Reken maar dat dit model in de tweede helft van het jaar goed gaat scoren. Wij zoeken uit waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van deze Japanner.

Coronavirus
We hadden ons 2020 wel erg anders voorgesteld. Het plan was om begin april de Nissan Leaf op te halen om er enkele weken mee te rijden. Helaas is Nederland medio maart getroffen door het Coronavirus, waardoor we eind mei in een intelligente lockdown terecht kwamen, zoals minister-president Mark Rutte placht te zeggen. We hadden enkele trips gepland staan naar het buitenland met deze Nissan Leaf en bovendien wilden we Amsterdam verkennen per elektrische auto. Vanwege de stringente maatregelen kon dit helaas geen doorgang vinden. We hebben wel een korte trip naar de grens kunnen maken, waarover binnen enkele maanden (rond 1 juli) het reisverslag verschijnt. In dit testverslag willen we alvast een tipje van de sluier oplichten.

Interieur en Exterieur
De Nissan Leaf is alweer een aantal jaren op de markt aanwezig. In al die tijd heeft het merk gelegenheid gehad om verbeteringen door te voeren. En dat merk je al gelijk bij het indrukken van de contactknop. Op het instrumentarium prijkt een actieradius van meer dan 300 kilometer. Heerlijk, de laadstress is verleden tijd. Als we nog even uitstappen en om de auto heenlopen, valt op dat het design door de jaren heen nauwelijks is veranderd. De achterzijde is nog best sportief te noemen dankzij de contrasterende lijnen. Verder is het ontwerp nogal anoniem. En dat is niet erg, omdat het nu eenmaal geen auto is die door mensen wordt gekocht om op te vallen. Interieurruimte is er in overvloed aanwezig. Op de achterbank kan je goed zitten. Ook op de voorstoelen is er voldoende hoofd- en beenruimte. Het zitcomfort is oké, nadeel is dat de stoelen weinig zijdelingse steun bieden zodat je in scherpe bochten snel over het gladde leer heen glijdt naar de hoeken van de stoelen. Wat wel erg fijn is, is dat de testauto is uitgerust met Apple Car Play. Het ietwat trage instrumentarium werkt verder ergonomisch erg goed, de fysieke knoppen helpen daarbij.

Wordt vervolgd..
De aanwezig luxe is er in overvloed. Stoelverwarming, stuurwielverwarming, een standkachel, de genoemde connectiviteit: het is allemaal aanwezig op dit testmodel. Het drijft de prijs wel op tot een slordige 49 mille, maar daarvoor heb je dan ook bijna alle denkbare opties. Zelfs achterbankverwarming ontbreekt niet. Bravo Nissan, hier kan de Duitse klasse nog van leren. Ook is er lederen bekleding aanwezig en kan je je stoel en stuurwiel op voldoende verschillende manieren instellen. Keyless entry verhoogt eveneens het comfort. Tijd om te gaan rijden. Daarover vertellen we je meer in ons reisverslag dat we naar de Duitse grens maakten. Stay tuned!