Jarenlang heeft Peugeot een groot aandeel gehad op het B-segment. Vanaf het tijdperk waarin modellen nog werden vergezeld met “zo’n sterk nummer” tot op heden zijn er talloze auto’s verkocht in het compacte deel van de markt. De Peugeot 206 was mateloos populair en zag je overal in het straatbeeld. Tegenwoordig (medio 2020) valt op hoe vaak je dit model nog ziet. Een tikkeltje minder populair maar alsnog erg geliefd was de Peugeot 207. Bijzonder om te noemen is dat in die periode de 206 nog dienst deed als 206+. Pakweg zeven jaar geleden verscheen de eerste generatie van de Peugeot 208. Frisser, moderner en strakker, luidde het credo. Het model scoorde hoge ogen in zowel de zakelijke als particuliere markt. Voor wie op zoek was naar de juiste verhouding tussen een compact, maar toch ruim model en value voor money kwam bij de Fransen terecht. Inmiddels staat de gloednieuwe Peugeot 208 voor de deur. En wat is het ontwerp toch ontzettend goed geslaagd. Zelden wist een model zoveel lof te oogsten als bij de introductie van de Peugeot 208. Kan hij ook die lof verwachten voor de overige zaken? Wij zochten het uit.

Minimalistisch design
Het interieur is bijzonder minimalistisch vormgegeven. Vele knoppen zijn opgeruimd en hebben plaatsgemaakt voor fraaie materialen. Via tuimelschakelaartjes op het dashboard bedien je de verschillende functies zoals navigatie en klimaat beheersing. Voor dat laatste hadden we liever fysieke knoppen gezien, omdat dit nu eenmaal prettiger werkt. Eenmaal ingestapt valt op dat de auto om je heen lijkt gebouwd, je zit vrij knus achter het stuur, zonder dat het krap wordt. De zitpositie is fijn en de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Hetzelfde geldt voor het stuur, dat bovendien axiaal is de verstellen. De zitpositie is op die manier helemaal op je wens in te stellen. Klein puntje van kritiek is de startknop, die werkt traag. Het duurt zeker een seconde of drie voordat de motor tot leven wordt gewekt. Het gaat om de 1.2 Puretech met 100pk, prima voor Nederlandse begrippen. Er is ook een elektrische variant van de 208 leverbaar, de e-208. Voor zakelijke rijders erg interessant, zeker omdat over de volledige waarde slechts 8% hoeft te worden bijgeteld. Vanaf 1 juli 2020 is ook voor particulieren dit een interessante optie, omdat er dan een aanschafpremie van 4000 euro geldt.

Kartgevoel
Terug naar de conventionele aandrijflijnen. Op moment van schrijven zijn er 3 keuzes voor wat betreft benzinemotoren leverbaar en is er zowaar nog één diesel bestelbaar. Instappertje betreft de 75pk sterke Puretech, die eigenlijk net wat vermogen mist om serieus mee te kunnen doen. De vijfbak van de 208 weet het geheel in 13,4 seconden naar honderd te brengen. Dat is vrij traag te noemen, zeker als je kijkt naar het huidige wagenpark in Nederland. De topsnelheid is oké, deze ligt op 174 kilometer per uur. Volgens PR-manager Ellis Blasé is de 100pk sterke 1.2 Puretech die centraal staat in deze test, het meest gangbaar. We zien dat ook terug in de cijfers, een sprintje naar honderd kost 9,9 seconden en topsnelheid is 188 kilometer per uur. De test-208 voelt lekker rap aan, hij ziet er net zo sportief uit als hij rijdt. Het sturen gaat met veel precisie en je krijgt welhaast het idee dat je onderweg bent met een soortgenoot van sportievelingen als de Suzuki Swift Sport of Mini Cooper S. Heel knap gedaan Peugeot. Bij dat alles blijft het verbruik beperkt tot pakweg 1 op 18. Ook dat is netjes.

Ook automaat leverbaar
Kan het voor jou niet snel genoeg zijn en wil je meer vermogen? Dan is er nog de 130pk sterke variant. Deze weet zich in 8,7 seconden naar honderd te haasten en kan zelfs 208 kilometer per uur. In combinatie met de EAT8 automatische transmissie heb je dan de 208 in meest luxe trim. Later staat een test met dit model gepland. Voor consumenten die willen vasthouden aan dieselrijden heeft Peugeot nog steeds een diesel leverbaar, de 100pk sterke BlueHDI. Nul tot honderd gaat in 10,2 seconden en de diesel weet 188 kilometer per uur te bereiken, mocht dit – rijdende bij onze oosterburen – echt nodig zijn. Vermoedelijk is deze variant zeer zuinig, de fabriek verwacht 1 op 31,3.

Conclusie
Als het gaat om praktische bruikbaarheid, dan is daar net wat minder goed nieuws te melden. Met 265 liter is de bagageruimte vrij krap. Ook achterin zitten passagiers allerminst riant. Het zijn kleine minpuntjes op een verder uitstekende scorelijst. De veiligheidsuitrusting is riant, de meest gangbare systemen hebben hun weg weten te vinden naar de 208. Adaptieve cruise controle is een optie, maar verder is de lijst erg uitgebreid. We verwachten dan ook dat de Peugeot 208 zeer succesvol zal blijken.

Benieuwd naar de Peugeot 208 Private lease? Check de link.