Stoer en uitdagend is de nieuwe Renault Clio zeker. Met een vloeiend lijnenspel zet Renault een sportief ogende Clio op de weg. Ook doet Renault volop mee met een modern fenomeen. Het ‘personaliseren’ van je auto. Combinaties van diverse hippe kleuren, velgen en kleurige accenten voor zowel interieur als exterieur zijn verkrijgbaar. Zo ook de Renault Clio die Autoverhaal voor u getest heeft. Onze testauto is voorzien van witte lak, blanc glacier, met zwarte en rode accenten. Uiteraard kunt u de Clio ook in minder felle kleurstellingen krijgen. De nieuwe Clio komt te midden van de hevige concurrentie in het B-segment. Belangrijkste concurrenten zijn de Peugeot 208, Volkswagen Polo, Opel Corsa en de Toyota Yaris. In deze test zullen we kijken of Renault erin is geslaagd een complete en goede B-segmenter op de markt te zetten.  Het design van de nieuwe Clio is alvast zeer geslaagd. Het Renault logo is prominent op de voorzijde van de auto geplaatst. Ook straalt de sportiviteit van het design af. De aflopende daklijn en de subtiel uitgeklopte wielkassen zijn hier een duidelijk teken van.
De nieuwe Clio is momenteel te verkrijgen met een 90pk sterke benzine of diesel motor. Wij hebben de versie met de viercilinder diesel motor gereden. En lekker vlotte motor die al ruim onder de 2000 toeren het maximale koppel van 220Nm tot zijn beschikking heeft. In 12,1 seconden sprint de Clio van 0 naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid ligt op de 180 km/u. Uiteraard is deze motor zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor de 14% bijtellingscategorie. Voor de leaserijder dus een aantrekkelijke auto. Met behulp van een start/stop-systeem, een eco-modus en andere brandstofbesparende maatregelen komt de Renault Clio uit op een gemiddeld brandstofverbruik van 3,2 liter diesel op de 100 kilometer. In praktijk moet u echter rekenen op een fors hoger brandstofverbruik. Tijdens de test bleek de Clio niet zuiniger te zijn dan 4,0 liter per 100 kilometer. Weliswaar nog steeds zuinig, maar toch een forse afwijking van de fabrieksopgave.
De rijeigenschappen van de Renault Clio zijn absoluut volwassen. De Clio ligt stabiel op de weg en is redelijk hard geveerd. Ook in bochten blijft de Clio lekker stabiel en is er niet snel sprake van onderstuur. Toch is de Clio geen echte sportieveling. Met name het stuurgedrag laat dit merken. De auto stuurt heel licht maar niet uitermate direct. Bij stuurbewegingen voelen we een lichte speling tussen het stuur en de reactie van de auto. Echter voor de gemiddelde Clio rijder is dit geen enkel probleem. En wie beter wil moet nog even wachten op de absolute topper, de Renault Clio RS.
Het interieur is ontzettend goed. Het dashboard is heel modern en bevat buitengewoon weinig knoppen. Ergonomisch zit het dashboard top in elkaar. Ook leuk is het fris vormgegeven klokkenwerk. De rode accenten van onze testauto zien we ook in het interieur nadrukkelijk terug. Het ziet er wederom heel sportief uit maar komt wel druk over. Echter ook hier kun je volop ‘personaliseren’ en dus het interieur naar eigen smaak inrichten. Jammer is wel dat de gebruikte rode accenten wel erg plasticachtig aanvoelen een tikkeltje slecht zijn afgewerkt. Tijdens sturen voel je regelmatig een enigszins scherpe plastic rand in je handen. Heel mooi is het hoogglanzende en uitstekende middendashboard. Een belangrijke plaats hierop krijgt Renault R-link, het ingebouwde multimediasysteem voorzien van toughscreen. Met frisse kleuren en app-achtige programma’s kun je bijna alles in de auto regelen. Het systeem is overzichtelijk in bediening en het toughscreen werkt redelijk direct. Ook de navigatie voldoet prima. Later dit jaar hoopt Renault de Clio te voorzien van nog betere kaarten van TomTom. Opmerkelijk is dat de Clio geen Cd-speler meer heeft. Enkel USB of Bluetooth kan worden gebruikt om je muziek af te spelen. Heel hip, maar naar ons oordeel iets te modern. De stoelen in de Clio zijn prima. Ook achterin kan iedereen van gemiddelde lengte goed zitten. Zelfs de hoofdruimte is daar goed geregeld. De kofferbak is eveneens wel goed. Kleine misser zit in de achterklep. Als je de achterklep wil dichtdoen met de handgrepen aan de binnenzijde blijkt dat je onvoldoende grip hebt om de achterklep met enig gemak te kunnen sluiten.
De Renault Clio is een auto om direct in te pakken. Vanaf 14.000 euro verkrijgbaar. Een sportief design, prima rijgedrag, een goed multimediasysteem en een lage bijtelling. Ronduit een complete auto en absoluut niet saai. Laat de concurrentie maar komen.