Je zoon naar school brengen en direct door naar een zakelijk afspraak, met je dochter naar de woonboulevard voor een nieuwe kast en een week later met het hele gezin naar Zuid-Frankrijk. De auto is een vervoersmiddel dat voor veel mensen onmisbaar is. Vooral gezinnen hebben een auto nodig die in iedere situatie ingezet kan worden. En op dat moment komt de Renault Grand Scénic om de hoek kijken; een ware allrounder.
Als je als consument een MPV koopt verwacht je dat deze aan de volgende drie eisen voldoet: comfort, ruimte en praktisch inzetbaarheid. De auto wordt immers voor diverse doeleinde gebruikt. En ja, aan alle voorgenoemde criteria voldoet de Renault Grand Scénic zeer goed. De stoelen van de Grand Scénic zijn met leer bekleed en de stoel van de bestuurder en de bijrijder beschikken over stoelverwarming die aan de zijkant van de stoel te vinden is. Zowel voorin als achterin is de been- en hoofdruimte uitermate riant. Door eenvoudigweg aan twee rode koorden te trekken verandert de platte vloer van de bagageruimte in twee stoelen voor een zesde en zevende passagier. De stoelen van deze passagiers zijn comfortabel maar de beenruimte is nihil en praktisch niet bestemd voor volwassenen. Klap je de achterste twee stoelen neer dan beschik je over een platte laadruimte met 785 liter bagageruimte. Iemand helpen met verhuizen is dan ook geen enkel probleem. Vrij eenvoudig zijn de stoelen achter de bestuurder los van elkaar te verwijderen en kan de bijrijderstoel ingeklapt worden. Je beschikt dan over een bagageruimte van 2.083 liter en een lengte van 2.76 meter. Het terugzetten van de stoelen vergt echter wel wat ervaring. Om de stoelen op de juiste punten te doen vastzetten moet er behoorlijk geprutst worden.
De dieseluitvoering wil bijzonder goed meekomen in het verkeer en wordt er geen hinder ondervonden van motorgeluiden. Drempels en andere obstakels worden door het onderstel goed geïncasseerd en in de bochten blijft de Renault stabiel. Het stuurgedrag verdient een pluim. Veel MPV’s vertonen nogal eens gevoelloos stuurgedrag maar deze Grand Scénic houdt het stuurgedrag mooi scherp en direct.
Renault biedt twee benzine motoren en twee dieselmotoren, de Energy TCe 115- en 130-benzinemotoren en de Energy dCi 110 en 130-dieselmotoren. Het gemiddelde testverbruik met de dCi 110 kwam neer op 5,5 liter per 100 kilometer. Voor een auto die bijna anderhalve ton weegt is dit behoorlijk zuinig. De zakelijke rijder profiteert van 20% bijtelling op beide dieselmotoren. De instapprijs van deze MPV bedraagt €33.890,00. De uitvoering waar wij mee reden bedraagt een prijs van €37.433,70. Dit is een fors bedrag, maar als je ontdekt wat je ervoor terugkrijgt klinkt de prijs opeens een stuk logischer. Zo heeft de auto naast bekleding van runderleer een elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-/kanteldak en een geluidssysteem van Bose aan boord.
De Renault Grand Scénic heeft zijn diensten ruimschoots bewezen. Het origineel van dit model Grand Scénic stamt ondertussen uit 2009. Doordat Renault deze alleskunner een aantal keer gefacelift heeft voldoet hij nog steeds aan de hedendaagse standaarden voor comfort en stijl en blijft het daardoor de perfecte MPV voor alledaags gebruik.