Een zonnige herfst. Voor veel mensen een zeldzame, maar o zo aangename combinatie. Een samenkomst van omstandigheden die vooral na een koele zomer wordt gewaardeerd. De zomer van 2016 was gemiddeld, maar de herfst beloofd veel goeds. De afgelopen septembermaand was zelfs één van de warmste ooit gemeten. Perfecte omstandigheden om op pad te gaan met een nieuw model uit het zonnige zuiden. De Talisman Estate is een waar ruimtewonder, met proporties die we de laatste tijd nog maar weinig zien in Nederland. We zijn erg benieuwd of de Fransman zijn prachtige looks kan waarmaken.

Want mooi is de Fransman zeker. Uiteraard blijft dat een kwestie van smaak, maar als je goed kijkt valt op dat de lijnen heel scherp getekend zijn. Het front is een stuk strakker dan normaal. Het onderscheid met de Megane Estate is optisch maar moeilijk te maken. Wat de voorzijde betreft althans. Want achteraan vallen veel elementen op die typisch zijn voor de nieuwe Talisman. Prachtige achterlampunits versieren de koets. Je krijgt de indruk dat de auto nog een segment hoger staat dan de middenklasse waar hij nu ingeschaald wordt. Een prachtige prestatie dus. Geen wonder dat de ontwerper van Nederlandse bodem zoveel lof heeft gekregen op het moment van lancering.

Even de feiten erbij pakken: de bagageruimte van de Renault Talisman Estate is ronduit indrukwekkend. Hij meet 572 liter. Maar, hoor ik je denken, wat biedt dan bijvoorbeeld een vergelijkbare Volkswagen Passat qua ruimte-aanbod? Goede vraag, dat is immers de concurrent waar het Franse merk op focust. En dan lezen we 650 liter. Oftewel; de Passat is ruimer dan de Talisman. Geen onoverkomelijk punt, want zoveel verschil is het nou ook weer niet. Bovendien is laatstgenoemde vrijwel de ruimste in zijn klasse. Op motorisch gebied scoort de Talisman beter dan de Passat, 160pk tegen 150pk in de 2.0 TDI. Desondanks is de Passat op papier net wat sneller, namelijk 8,9 seconden tegen 9,6 seconden in de Talisman. Let daarbij wel op het feit dat de dieselgate Volkswagen heeft geraakt. Je zult er niet gelijk op worden aangesproken, maar voor sommigen zal het hun keuze wel beïnvloeden.

De Talisman zit goed, is ruim en met tal van luxe opties uitgerust. Je komt werkelijk niets tekort in het interieur. Een voorbeeldje: er is niet alleen stoelverwarming, maar ook stoelventilatie aanwezig! Daarnaast beschikt de auto over adaptieve cruise controle (ACC) vanaf 60 kilometer per uur. En dat is best wel even slikken voor de verwende autojournalist die gewend is aan een ACC die afremt tot stilstand. Een voorbeeldje uit de praktijk: we reden op een snelweg met 130 kilometer per uur. Plotsklaps staat het verkeer voor ons stil. Nog voordat we het rempedaal hebben ingedrukt, detecteert het systeem het stilstaande verkeer en begint de auto fors af te remmen. Onze reflex is om de voet van het rempedaal af te houden, aangezien het systeem zelf aan het remmen is. Plotsklaps schakelt het systeem uit, waardoor je opeens zelf moet remmen, terwijl je met een vaartje van 50 a 60 kilometer per uur op een stilstaande auto afrijdt. We snappen de filosofie van Renault en met welke gedachte dit systeem is ontwikkeld (namelijk om mensen niet te lui te maken), maar voor degenen die gewend zijn aan volledige ACC is het schrikken geblazen.

De Talisman blijkt in de drie dagen dat wij erin mogen rijden een fijne reiswagen. Hij is comfortabel, vlot en het blijft stil aan boord, ook op de hogere snelheden. De auto is verkrijgbaar in verschillende benzine- en dieselmotoren. Wij reden in de krachtigste dieselmotor, die 160pk levert. We hebben de topsnelheid van deze motor nog niet genoemd, maar voor wie geïnteresseerd is: deze bedraagt 215 kilometer per uur. Heel netjes voor een stationwagen van dit formaat. Eigenlijk is dat predicaat van toepassing op de gehele auto. Netjes, fraai en innovatief. Reden genoeg om naar de Renault dealer te gaan. Wat mag dit al dan kosten vraag je je af? Wij geven je het antwoord. Beginprijs 32.500,- euro. De krachtigste diesel rij je vanaf 43 mille. Zien wij jou straks voorbijrijden in deze elegante Franse koets?