De jongste telg in de familie Renault staat niet meteen bekend om zijn sportieve rijeigenschappen. Het overgrote deel van de tweede generatie Twingo’s in Nederland is doorgaans uitgerust met een 1.2 liter motor met 75 pk. De geteste Twingo RS Gordini is echter van een heel andere orde. Onder de motorkap ligt een 1.6 benzinemotor met 133 pk. Dat vermogen wordt uitgelaten op de twee voorwielen. Met een bijbehorend gewicht van net duizend kilo beloofd dat op voorhand al veel voorpret.Het uiterlijk van de Twingo RS Gordini kenmerkt zich door de kenmerkende Gordini-kleuren: blauw met witte strepen. Deze kleur staat de Fransman naar mijn mening goed. Voorbijgangers kijken naar je, maar vaak hebben zij niet in de gaten dat het hier om een echte RS gaat. Velen vermoeden dat het slechts een opgeblazen Twingo is. Wanneer de voorzijde van de auto echter goed wordt bekeken, prijkt daar het RS-logo. En dat staat voor veel fun garant!

Binnenin heeft hij veel elementen van zijn broertjes overgenomen. De meeste materialen zijn niet echt hoogwaardig, maar de lederen stoelen maken veel goed. Deze zitten goed en bieden veel zijdelingse steun, ideaal bij een sportief bochtje. Het nadeel van deze stoelen is dat de gordels achter de stoel verborgen zitten. Deze zijn daardoor moeilijk te pakken en dat vereist enige gewenning. Een kekke, witte toerenteller staat centraal op het dashboard geplaatst. Helaas wordt de snelheid in digitale cijfers weergegeven, dat verminderd naar mijn indruk de werkelijke beleving van de snelheid.

De versnellingsbak maakt heerlijke, korte slagen. Vanaf 4.000 toeren gaat de Fransman er echt vandoor, de motor draait rond 7.000 toeren op volle kracht en het geluid overstemt dan de gesprekken in de cockpit.De luxe aan boord is prima in orde. Een automatische airco, cruise control en een licht- en regensensor ontbreken niet. Ook een usb-ingang ontbreekt niet. De ruimte pakt verrassend goed uit. Niet alleen de voorstoelen zijn handmatig te verstellen, ook de lederen achterstoelen zijn over een grote afstand te verzetten. Daarom is de kofferbak normaliter relatief klein maar zeer groot (voor deze klasse) wanneer de achterstoelen naar voren worden gezet. Ook de achterstoelen zitten erg goed en over het algemeen is er voldoende beenruimte voor kleine- en grote volwassenen, best bijzonder in dit segment. De in- en uitstap voor passagiers van de achterbank is ietwat krap.

Het verbruik van dit model hebben wij niet uitgebreid getest. De reden daarvoor is dat potentiële kopers waarschijnlijk weinig waarde aan het verbruik hechten. Uiteraard moet het verbruik niet uitzonderlijk hoog zijn, maar gelukkig valt dit wel mee. Tijdens de testperiode kwam het verbruik (waarbij regelmatig het gaspedaal diep is ingetrapt) rond een acceptabele één liter per tien kilometer. Zet dat af tegen de fun die je met het model beleeft, dan is het dat meer dan waard.Een Twingo Gordini RS koop je natuurlijk niet alleen voor de ruimte. Onder de motorkap schuilen 133 paardenkrachten en dat geeft een goed gevoel. Het valt onmiddellijk op dat het vermogen duidelijk te beheersen is. Tijdens het krachtig accelereren blijft het stuur vast en is de wegligging subliem. Naar mijn idee had de Twingo met nog meer vermogen kunnen handelen. Een acceleratie van nul tot honderd kost 8,7 seconden en daarmee behoort hij tot een van de snelste in het segment. De topsnelheid ligt op 201 kilometer per uur. Op hoge snelheden ligt de Fransman nog steeds zeer vast op de weg. Opmerkelijk genoeg was er tijdens windkracht vijf van opzij wel enige last van een onvaste koers.

Het harde onderstel is een kenmerkende eigenschap. Oneffenheden worden goed gevoeld, maar de positieve keerzijde is dat bochten enorm sportief kunnen worden genomen. ESP is standaard en dat is in sommige gevallen maar goed ook. Deze zorgt ervoor dat je grip blijft houden in sportieve bochten. Er zijn maar weinig momenten geweest waarop ik het gevoel had dat ik in de buurt van de grens kwam. Schakel je dit veiligheidssysteem echter uit, dan kun je echt gaan spelen en dien je alert te blijven op over- of onderstuur.

De Twingo RS Gordini is een goede koop voor de liefhebber van sportiviteit. Het kleine karretje is behoorlijk rap en gaat fantastisch de bocht door. Hoewel je moet inleveren op comfort, krijg je er een hoop spektakel voor terug. Ook heeft de Fransman nog behoorlijk wat ruimte. Hoewel de prijs voor een Twingo al begint vanaf 8 mille, betaal je voor deze bijzondere uitvoering circa 19 mille. Maar dan heb je ook echt iets unieks. Tijdens verjaardagsfeestjes ben je het onderwerp van gesprek en bij stoplichtsprintjes is het altijd weer een uitdaging om in te schatten of je de snelste bent