Veel mensen kijken met een vragende blik zodra de KGM Torres EVX op hun netvlies verschijnt. Tegelijkertijd is er veel lof en waardering voor het ontwerp, en nodigt het uit voor een gesprek. Het is ons meerdere malen overkomen dat we onderweg werden aangesproken. We zagen omhoog gestoken duimen. Wanneer we de herkomst van het uit Zuid-Korea afkomstige merk vertellen, verschijnt vaak een glimlach. Vroeger kenden we het merk als Ssangyong, met merk dat medio jaren ’00 hoge ogen scoorde met de modellen die bekend stonden om hun verfijnde techniek en een Mercedes motor in het vooronder. Onder de motorkap van de KGM Torres EVX vinden we een elektromotor, die 207pk levert met een nette 339Nm aan koppel. Genoeg om mee voor de dag te komen op een gemiddelde verjaardag.

De overige specificaties zijn eveneens indrukwekkend. De KGM is niet bepaald zwaar, want 1879 kilo is voor de EV wereld heel behoorlijk. In 8,1 seconden zit je vanuit stilstand op de honderd kilometer per uur. De topsnelheid is pas bereikt bij 175 kilometer per uur. Tegelijkertijd is de bagageruimte fors, want met 839 liter aan kofferruim zit je op dat niveau gelijk aan nog grotere SUVs. Met de banken plat kan er zelfs 1662 liter mee in dit ruimtewonder. De 73,4 kWh accu is afkomstig uit de stallen van BYD en kan wedijveren met de concurrentie. Op papier bedraagt de WLTP range 462 kilometer, in de praktijk is dat ietsje minder, zeker wanneer het gaat om lage temperaturen in combinatie met veel neerslag. Tijdens onze testperiode regende het het grootste gedeelte van de daglichtperiode.

Het front van de KGM Torres EVX ziet er indrukwekkend en stoer uit. Je krijgt de indruk dat je tegenover een robuust model staat. De achterzijde is ook stoer, bovendien geeft het geheel een avontuurlijke aanblik. De vormen doen vermoeden dat er zich een reservewiel op het achtersteven bevindt, maar dat is slechts optisch spel. Optioneel is de KGM er met trekhaak, daar kan 1500 kilo mee worden getrokken. Dat zal voldoende zijn voor een groot deel van de caravan- en trailer eigenaren in dit land. Zoals bij elke EV moet je dan wel even je accupercentage checken voordat je weggaat, want bepakking kan best wat extra kilowatts uit de batterij kosten. Het interieur oogt netjes, zakelijk en prima afgewerkt. Vooral de fysieke knoppen kunnen we erg waarderen, je hoeft nooit lang te zoeken. We rijden in de meest luxe Titanium uitvoering en daardoor hebben we de beschikking over stoelverwarming en stuurwielverwarming. Ook pilot assist en adaptieve cruise controle mogen niet ontbreken.

Doordat de testperiode nogal nat was, en we ons op zomerrubber begaven, was er af en toe sprake van wielspin bij het accelereren. Geen wonder ook, want de KGM Torres EVX is gewoon een ronduit snelle auto. We zeiden het al even, de acceleratietijd ligt op 8,1 seconden. De sprint voelt snel aan, ook bij tussenacceleraties. Daarbij helpt het neutrale maar vertrouwde stuurgedrag die je nooit voor verrassingen laat staan. Het onderstel is vergevingsgezind. Je voelt oneffenheden niet of nauwelijks en dat is erg prettig. Zeker op lange afstanden waarbij het wegdek wat minder goed is. De techniek is goed, dat geldt ook voor de laadsnelheid. De netto capaciteit van de 72,0 kWh batterij laat zich met 120 kW volladen en dat is niet indrukwekkend, maar wel prima. Daarom duurt een laadsessie van 20 naar 80 procent een goede 35 minuten. Toch is de auto over de hele linie genomen indrukwekkend: erg ruim, comfortabel en mag veel trekken. De KGM Torres EVX is zeker het overwegen waard.