Je kunt het aan de Fransen wel overlaten om een bijzonder concept tot werkelijkheid te brengen. Het merk heeft al een jarenlange traditie in de creatie van excentrieke modellen. Niet zozeer excentriek in de negatieve connotatie die het voor sommigen kan hebben, maar meer in de zin van: opvallend, flamboyant. In 2010 scoorde de Citroën DS3 hoge ogen bij het Nederlandse koperspubliek. Een vlotte verschijning voor een behapbare prijs bleek het succesverhaal te zijn. Later deden ook een model als de Citroën DS5 het goed, maar de DS4 bijvoorbeeld een stuk minder. Het zal vermoedelijk een kwestie van smaak zijn geweest, want de bouwkwaliteit was gewoon prima in orde. Inmiddels is DS alweer een tijdje een op zichzelf staand merk en onderdeel van de PSA Groupe. Jongste telg is de DS3, een crossback welteverstaan.

In een tijd dat de hoge instap alsmaar meer en meer blijft verkopen, hebben de ingenieurs bij DS het goed gedacht om de carrosserie op te hogen. Dat vergemakkelijkt de instap, maar het maakt ook de DS3 een heel andere auto dan zijn voorganger die nog onder Citroën badge dienst deed. Ook qua prijs trouwens, want de DS3 Crossback is er vanaf 29 mille, maar dan moeten alle opties nog komen. De testauto die wij reden was behoorlijk luxe uitgerust, maar nog wel in handgeschakelde variant. En toch kost ‘ie 36k. Dat is best even slikken. Maar toch krijg je er ook veel voor terug. Om te beginnen is het interieur zeer bijzonder en frivool vormgegeven. De afwerking en gebruikte materialen staan op een hoog niveau. Wel is het ergonomisch even zoeken naar de meeste knoppen. Gelukkig voorziet de DS3 in Apple ondersteuning, dus de navigatie van de auto gebruiken we niet veel. De data van Google Maps en Flitsmeister zijn immers zeer accuraat.

Onder de motorkap is de 1.2 Puretech aanwezig. Deze motor levert 101pk en is voorzien van een driecilinder. Daarmee zijn de prestaties naar Nederlandse maatstaven prima. Een sprintje naar honderd kost je 10,9 seconden en de top is vastgesteld op 185 kilometer per uur. De handgeschakelde zesbak schakelt goed door de versnellingen, wel is de bak soms wat gevoelloos. Het onderstel is fijn comfortabel, maar van scherpe bochten is hij duidelijk geen fan. Overhellen valt wel mee, maar echt een potje flink stoeien is er niet bij. Daar koop je echter ook niet perse deze auto voor. Wat wel netjes is, is het verbruik dat met 1 op 18 heel netjes binnen de perken blijft.

De DS3 Crossback is een unieke auto die echt bedoeld is voor de fijnproever die zich wil onderscheiden van de grijze massa. Een vrolijke noot. Alles is bijzonder in het innerlijk van deze Fransman, zodra je ‘m beter leert kennen, kan je snel verliefd worden. Je vergeeft hem dan wel z’n gebruiksaanwijzing en onhandigheden, zoals bijvoorbeeld het feit dat de raambediening in de middenconsole zit. En zo zijn er nog wel meer van dit soort zaken. Praktisch is hij overigens wel met 350 liter bagageruimte standaard. De automaat is pas vanaf de 130pk variant beschikbaar, de 100pk is er alleen met handbak. Belangrijke afweging zal gaan over de prijs, die is vrij fors. Wij zouden persoonlijk opteren voor de 130pk automaat in Business uitvoering, dan beschik je over een redelijk uitrusting met een potente motor.