We kennen de Jeep Avenger met name in EV vorm, maar zouden daardoor haast vergeten dat hij er ook is als MHEV, mild hybride dus. De Italiaan uit het Stellantis concern is een interessante verschijning in het landschap van compacte cross-overs. Hij heeft een opvallende ontwerp met moderne technologieën. De hybride aandrijving biedt de Avenger naast een relatief bescheiden 100pk aan vermogen een aantrekkelijk pakket voor wie op zoek is naar een stoere, maar efficiënte stadsauto.

De Jeep Avenger heeft zonder twijfel een frisse en herkenbare uitstraling. Je herkent het merk onmiddellijk aan z’n originele uitstraling, daar waar miljoenen autoliefhebbers het merk van kennen. Maar dan in klein formaat. De Grand Cherokee in een klein, maar uiterst goed passend maatpak. Geen wonder dat het elektrische model uiterst succesvol bleek, ook in volledig elektrische versie. Voor wie die 156 elektrische pk’s niet voldoende zijn om de EV-streep over getrokken te worden, is er ook  nog een traditionele aandrijflijn mogelijk. De mild hybride Avenger biedt 100pk en kan kleine stukjes zelfs volledig elektrisch rijden. In dat licht zou het predicaat van heuse hybride bijna terecht zijn.

Als we het hebben over de rijervaring, valt op dat de Jeep Avenger Mild Hybride bijzonder soepel rijdt. De ophanging is goed uitgebalanceerd, wat zorgt voor een comfortabele rit, zelfs op wat minder verzorgde wegen die we zo af en toe in dit land nog tegenkomen. De auto absorbeert oneffenheden in het wegdek goed, en ondanks het feit dat het een relatief compacte SUV met dito wielbasis is, voel je je niet snel oncomfortabel of ruw aangeslagen door het wegdek. De mild-hybride aandrijving, die de benzinemotor ondersteunt met een klein elektrisch motortje, zorgt voor een vlotte start en een efficiënte overbrenging van kracht. De overgang tussen elektrisch rijden en de verbrandingsmotor is soepel en vrijwel onmerkbaar, wat de rijdynamiek ten goede komt. Hoewel de mild-hybride technologie geen grote elektrische actieradius biedt, helpt het wel om het verbruik wat te drukken en de rijervaring in stadsverkeer te verbeteren. Toch is het voor de meeste gebruikers geen revolutie op het gebied van brandstofefficiëntie – de besparing in brandstofverbruik is beperkt.

Wat wel direct opvalt, is dat de motor relatief gehorig is. Tijdens het accelereren, vooral bij hogere toerentallen, maakt de motor veel geluid. Dit zou geen groot probleem hoeven te zijn in een traditionele sportwagen, maar de Avenger positioneert zich als een comfortabele stadsauto die je ook voor langere ritten zou kunnen gebruiken. Een ander aspect waar de Jeep Avenger Mild Hybride net niet helemaal weet te overtuigen, is de ruimte. De auto biedt voldoende ruimte voor voorin zittende passagiers, maar zodra je de achterbank betreedt, voelt het krap aan. Zeg maar, vergelijkbaar met de Volvo EX30. Krap dus. De beenruimte is beperkt, en de hoofdruimte is ook niet royaal, zeker voor langere passagiers. Dit kan een probleem zijn voor gezinnen of voor mensen die regelmatig achterin moeten zitten. Bovendien is de kofferbakruimte relatief klein, wat het lastiger maakt om met het gezin of voor een langere reis voldoende bagage mee te nemen. 380 liter is desondanks nog steeds Golf-klasse.

Er is genoeg technologie aanwezig, zoals Apple CarPlay en Android Auto, en ook het systeem werkt fijn en naar behoren. In tegenstelling tot een EV heb je bij een mild hybride veel minder de wens tot informatie, dus is het beperkte aanbod dat je krijgt helemaal niet erg. Het verbruik, een tripmeter, dat is voldoende en dat treffen we dan ook aan op de Mild Hybride. Onderdeel van de belangrijkste overwegingen bij het kiezen voor een mild-hybride is natuurlijk het brandstofverbruik. De Jeep Avenger Mild Hybride doet het op dit gebied niet slecht. We scoren zo’n 1 op 17. Een nette score.

Conclusie

De Jeep Avenger Mild Hybride is een leuk ogende auto met goede rijeigenschappen en voldoende comfort voor dagelijks gebruik. De net iets meer dan 10 seconden sprint naar 100 kilometer per uur is niet vervelend en voelt best vlot aan. De uitstraling is stoer, de afwerking netjes, en de rijervaring prettig dankzij de soepele aandrijving en de goede vering. Als stadsauto biedt de Avenger voldoende, maar voor wie regelmatig met meerdere passagiers rijdt of langere ritten maakt, kan de ruimte en het comfort in de achterbank snel als een beperking worden ervaren. De Avenger is een compromis tussen stijl, techniek en functionaliteit, met hooguit enkele duidelijke aandachtspunten voor wie op zoek is naar een ruimte- of comfort georiënteerde SUV.