Om maar met de deur in huis te vallen: dit heeft Kia ontzettend goed gedaan. De EV9 blinkt uit op tal van terreinen. Voor een prijs van pakweg 70% van de gemiddelde Duitse orde gaat deze reus-SUV over de toonbank. In tegenstelling tot Chinese concurrentie boezemt het Zuid-Koreaanse Kia vooralsnog meer vertrouwen in. Op die manier is deze SUV in elk geval op papier alvast een zeer interessant aanbod. Nu nog de praktijk. Je leest het hier.

De Kia EV9 is een opvallende verschijning in het segment van elektrische SUV’s. Met zijn gedurfde en originele design, ruime interieur en geavanceerde technologie heeft deze volledig elektrische auto veel te bieden. De eerste indruk van de Kia EV9 is verbluffend als het gaat om ruimte. Dit is een auto die met zijn buitenafmetingen en het slimme ontwerp van het interieur absoluut het gevoel van ruimte biedt dat men verwacht van een premium SUV. De EV9 heeft een uitstekend gebruik van zijn binnenruimte, met voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers. Met een lengte van meer dan 5 meter en een hoogte van 1,78 meter is het natuurlijk ook geen kleine jongen.

De afwerking van het interieur is typisch Kia: stijlvol, met een duidelijk oog voor detail. Er is geen sprake van minimalisme, want er zijn voldoende knoppen aanwezig. Ideaal, maar het vergt ook wel wat gewenning. Het gebruik van duurzame materialen is een pluspunt, en de high-tech uitstraling van het interieur draagt bij aan de luxe beleving. Het dashboard is minimalistisch en modern, met grote digitale schermen die het geheel een futuristische uitstraling geven. De materialen voelen premium aan en zijn goed afgewerkt, wat het gevoel van verfijning in de EV9 versterkt. Het komt erg dicht in de buurt van Duitse concurrentie.

De keuze voor een configuratie met zes zitplaatsen is een opvallende optie van de EV9, en deze configuratie kan handig zijn in specifieke situaties, zoals valet parking of wanneer je taxidiensten aanbiedt. Wel is de toegang naar de achterbank ongeveer gelijk, waardoor je een klein beetje lenigheid moet hebben. Toch is de derde zitrij voornamelijk geschikt voor (oudere) kinderen. Wat de Kia EV9 echt onderscheidt van andere SUV’s is zijn ontwerp. Het is een gedurfde, niet-alledaagse vormgeving die de wagen een sterke aanwezigheid op de weg geeft. De scherpe lijnen en het robuuste profiel geven de EV9 een futuristische uitstraling zonder dat het in de vorm van een te radicale conceptauto vervalt. Dit is een voertuig dat echt opvalt in het verkeer, wat niet altijd het geval is bij de doorgaans meer conservatieve ontwerpen van andere merken in hetzelfde segment. Een statement, net als de BMW XM, maar dan iets minder schreeuwerig.

De Kia EV9 biedt technologie die je van een moderne elektrische auto mag verwachten, en meer. Het voertuig is uitgerust met een 800 volt architectuur, wat betekent dat het oplaadproces aanzienlijk sneller is dan bij veel andere elektrische voertuigen. 210 kW is de laadsnelheid, erg in lijn met concurrentie. Daardoor duurt het niet meer dan 29 minuten voordat de 99,8 kW netto capaciteit van de batterij van 20 naar 80 procent wordt geladen. Let wel, het gaat hier dus om meer dan 60 kW binnen een halfuur. Huis- tuin- en keukenladen voorziet in 11 kW snelheid.

Hoewel de EV9 beschikt over geavanceerde technologieën, is er een opmerkelijke kanttekening: de stuur-assistent. Deze functie, die bedoeld is om het sturen te vergemakkelijken, kan in de praktijk behoorlijk opdringerig aanvoelen. De auto kan soms zelfcorrigerend sturen in situaties waar dit niet noodzakelijk is, wat leidt tot een minder ontspannen rijervaring. Dit kan vooral hinderlijk zijn op snelwegen of bij het nemen van bochten, waar de stuurassistent je misschien in een richting stuurt die je zelf niet had gekozen. Gelukkig zet je met een sneltoets dit systeem gemakkelijk uit.

Daarnaast is de zitpositie in de EV9 een ander puntje van kritiek. De stoelen voelen goed aan qua materiaalgebruik en comfort, maar de korte zitting op de voorstoelen is een minpunt. Dit resulteert in een minder aangename zitervaring voor langere ritten, vooral voor mensen die wat langer van stuk zijn. De ondersteuning is wel degelijk aanwezig, maar de zitting zelf zou meer diepte kunnen hebben om een betere ondersteuning voor de dijen te bieden. Voor langere ritten of voor mensen die veel tijd in de auto doorbrengen, zou dit een ongemak kunnen zijn.

De Kia EV9 is een indrukwekkende elektrische SUV die met zijn ontwerp, ruimte en technologie veel te bieden heeft. Het biedt een uitstekend interieur met voldoende ruimte voor passagiers, en de afwerking is van hoge kwaliteit. De vooruitstrevende techniek, waardoor de auto snel oplaadt, maakt het een praktische keuze. Het unieke design maakt de EV9 een statement op de weg en zorgt voor een futuristische uitstraling. In 5,3 seconden torpedeert de Koreaan van nul naar honderd, terwijl er een voor EV’s ruimhartige maximumsnelheid van 200 kilometer per uur in zit. Een erg vlotte jongen dus. Zelfs al heb je alle stoelen in gebruik, dan nog slikt de EV9 333 liter. Erg netjes. Al met al biedt de Kia EV9 veel goeds, maar er zijn enkele praktische details die verbeterd kunnen worden om het totaalplaatje te perfectioneren. De prijs maakt de verleiding wel heel groot, want voor slechts pakweg 70% van de prijs van veel concurrentie verwisselt deze Kia EV9 al van eigenaar.