Het summum van cabrio rijden is toch wel deze vernieuwde Lexus LC500 – een unieke auto in z’n klasse. Ga maar na: wanneer kom je een atmosferische achtcilinder nog tegen? In combinatie met een open dak is dit een feest voor elke rit, je trakteert jezelf op een concert. Opvallend is het karakter van de motor, je moet echt eerst een beetje toeren maken voordat hij ervandoor schiet, en dat gaat in een razendsnel tempo. De techniek van een atmosferisch blok zonder turbo kennen we tegenwoordig vrijwel alleen nog van merken als Mazda en Suzuki, een aantal uitzonderingen daargelaten. Een zes- of achtcilinder in die vorm is nog zeldzamer.

Weelderig
Wanneer je de lijnen van de Lexus hebt beschouwd kom je tot de conclusie dat ze erg goed hun best hebben gedaan op het ontwerp. De scherpen lijnen en vouwen komen goed tot z’n recht, alhoewel het altijd een kwestie van smaak zal blijven. De hoogte is slechts 1 meter 35 en daardoor is het instappen wel eventjes een klus. Zit je echter eenmaal, dan wordt je met luxe overgoten. De stoelen zitten zacht en voortreffelijk. In de testperiode is het warm en zomers, waardoor stoelventilatie een heerlijke optie vormen. Er is automatische stoelverwarming- en ventilatie aanwezig, waarmee de lichaamstemperatuur van de beide voorste inzittenden wordt gemeten en daarop past de stoel zelf hetzij verwarming dan wel ventilatie toe. Tijdens de warme dagen merkten we dat je het uitstekend kunt uithouden op warme dagen, zelfs met het dakje geopend.

Heerlijk motorgeluid
De achtcilinder roffel is majestueus, indringend, ontluisterend en prachtig. We kunnen weinig superlatieven vinden om uit te drukken hoe het geluid klinkt. In elk geval is het lastig om anoniem en onopvallend door een straat te rijden, want men heeft al snel door dat er een auto aankomt. Je moet dus een goede relatie hebben met de buurt, zullen we maar zeggen. Anders wordt het lastig om ‘s avonds laat thuis te komen zonder de nachtrust van deze en gene te verstoren. Het gaspedaal is gretig en goed te doseren, ook remmen gaat erg uitgebalanceerd. Ondanks de carrosserie vorm is van torderen geen sprake. Bij sommige cabrio’s was daar in het verleden namelijk wel sprake van. Een hobbelig wegdek vormt geen enkel punt voor het onderstel. Alles staat afgestemd op comfort. Sturen gaat behoorlijk sportief, dat hebben de ingenieurs van het Japanse merk goed doordacht.

Conclusie
Al dat lekkers heeft natuurlijk wel z’n prijs. En dat begint met de brandstofkosten, want 1 op 7 is natuurlijk best fors. Ten opzichte van dit testmodel uit 2020 is de aanschafprijs alweer met een slordige 8 duizend euro gestegen, enkel en alleen vanwege de CO2 taks die de overheid oplegt bij de aanschaf van een op brandstof aangedreven personenauto. Daarmee komt de prijs op een duizelingwekkende 195 mille. Beter was het geweest als voor dit soort auto’s een uitzondering werd gemaakt, maar de fiscus is onverbiddelijk. Praktisch is de Lexus trouwens ook niet echt, want achterin kunnen vooral kinderen zitten en de bagageruimte is met 149 liter niet om over naar huis te schrijven. Ga je echter met z’n tweeën op pad, dan kan je ook nog best wat kwijt op de achterbank waardoor je best wat aflegruimte hebt. En zeg nu zelf: met zo’n motor zit alleen een kniesoor in over zoiets infaams als de ruimte.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.