Het is niet eens zo lang geleden dat je een Peugeot 208 voor pakweg twintig mille kocht. Deze versie van de Peugeot 208 is in Nederland geleverd van juli 2019 tot december 2020. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 23.050. En nu, zo’n 4 jaar later, kost een 208 – weliswaar met EV techniek en dus een elektrische aandrijflijn – zomaar 40 mille, dus bijna het dubbele. Je vraagt je af hoe elektrisch rijden een succes moet worden, wanneer de prijzen zo sterk zijn gestegen. Toch zijn er ook alternatieven uit het Stellantis concern beschikbaar die voor een lagere prijs (en ook een iets minder afwerking) toch een EV van kwaliteit bieden zoals de nieuwe Citroen e-C3. In deze test staat de e-208 centraal, die met een grotere accu van 54 kWh bruto en 51 kWh netto een prima vervoersmiddel is voor de jonge zakelijke rijder.
Op papier is de actieradius namelijk gestegen naar een riante 400 kilometer. Reken in de praktijk en zeker onder winterse omstandigheden op pakweg honderd kilometer minder, maar alsnog kom je best ver. Dat heeft te maken met de geoptimaliseerde en vernieuwde aandrijflijn van Stellantis, waarmee ze hun EV’s enorm efficiënt hebben weten te maken. Zonder daarvoor al teveel moeite te doen was het tijdens onze testperiode, terwijl de temperaturen behoorlijk laag waren voor de tijd van het jaar, goed mogelijk om waarden rond de 16,0 kWh per 100 kilometer te scoren. Aan de snellader kwamen we steevast op een snelheid van 100 kW, echt een nette prestatie. Je ziet vaak bij veel fabrikanten dat er weliswaar een hogere snelheid wordt beloofd op papier, maar dit blijkt in de praktijk lang niet altijd haalbaar te zijn.
De cockpit van de e-208 is prettig, maar wel vrij krap. Personen boven een lengte van 1,85 meter, en vooral degenen met lange benen stoten zich nogal eens aan de middenconsole. Ben je iets kleiner, dan is er geen probleem. Het stuurtje voelt goed aan, en daarmee ben je behoorlijk wendbaar. De testversie is in GT-line trim uitgerust, daaraan wordt je duidelijk herinnerend aan de onderkant van het stuur. Er zijn voldoende opties aanwezig, zoals stoelverwarming, het instellen van de verschillende rijmodi, adaptieve cruise controle met Lane keep assist, Apple CarPlay, noem maar op. Dat gaat ook wel gepaard met een hogere prijs, want deze GT-line komt uit op zo’n 43 duizend euro. Over Apple CarPlay gesproken, deze is zowel bedraad als via bluetooth aan te sluiten. Achterin zitten passagiers oké, maar niet meer dan dat. De bagageruimte is met 309 liter beperkt.
De Peugeot e-208 oogt hip, kek en stoer. Maar het prijskaartje is best stevig. Toch weet hij te overtuigen in comfort, stuur- en weggedrag. Het verbruik is uiterst laag, dus reken in de maandelijkse kosten op beperkte lasten. Sowieso heeft een EV natuurlijk veel minder onderhoud nodig dan wanneer je een auto met verbrandingsmotor bezit. Het is jammer dat het prijskaartje zo stevig is, want anders hadden we zeker een lans gebroken voor de telg uit het Stellantis concern. Nu raden we ook aan om eens te kijken bij andere modellen van dezelfde groep, zoals bij de Jeep Avenger, de Lancia Ypsilon of Citroen e-C3. Vergeet ook niet bij Renault te kijken voor de 5. Stuk voor stuk stevige tegenkandidaten. Aan jou de keuze.