De Lexus LS500h vormt de absolute top van auto’s, samen met modellen als de S-klasse, 7-serie en A8. Is deze Lexus beter dan de rest? Wij zoeken het uit in deze test.

De eerste keer dat we met een Lexus LS reden, betrof het de Lexus LS600h L in President Line uitvoering. In de archieven van Autoverhaal wisten we de test te vinden. We schreven toen eind 2010, begin 2011. Een hele andere tijd. Rutte was net geïnstalleerd als premier. De iPhone 4(!) was net uitgekomen, maar door de koude decembermaand van 2010 die met een gemiddelde temperatuur van -1,1 graden in de Bilt was geëindigd, daalde het mobiele internetverkeer behoorlijk. Smartphones en in het bijzonder iPhones konden erg slecht tegen de vele kou. Waar in 2010 zoveel mogelijk pk’s vooral centraal stonden, zijn de tijden inmiddels veranderd. Tegenwoordig doen vooral elektrische auto’s het goed, en dat wordt allemaal maar meer. De LS is een hybride, dus zijn er geen fiscale voordelen te behalen.

Krachtig, sportief én reuze comfortabel
Omdat we pakweg tien jaar geleden voor het laatst in een LS reden, is dat ook ons vergelijkingsmateriaal. Opvallend om te zien hoeveel vooruitgang er is geboekt in die tijd. Natuurlijk, het is een lange periode, maar toch blijft het indrukwekkend. De kenmerkende Lexus lijnen komen ook bij dit model terug, en datzelfde geldt in het interieur. Afwerking staat op een uiterst hoog plan, je merkt dat er enorm veel aandacht is besteed aan zaken als hoogwaardige materialen, zachte materie en ultieme isolatie. Vanachter het stuur bedien je eenvoudig het touchscreen, dat voortaan dus niet alleen maar via het touchpad te bedienen is. Dat laatste was toch echt wel hard nodig. Voortaan is ook Apple Car Play aanwezig op dit model.

Gereden worden
De beste plek om te zitten is toch echt wel de achterbank. Daar beschik je over zeeën van beenruimte, de hoofdruimte valt voor een persoon boven de 190cm lengte wel wat te krap uit. Voor beide achterpassagiers is er een scherm aanwezig, maar opvallend is dat dit niet met touch te bedienen is. De generatie die opgegroeid is met iPads kan dit niet waarderen. Desalniettemin is de bediening wel redelijk en kan je je eigen muziek luisteren of meekijken met de bestuurder. Ook kan je genieten van een massage, net als beide voorstoelen. De conciërge van Lexus is het vermelden waard, je lichaamstemperatuur wordt gemeten en afhankelijk daarvan wordt stoelverwarming, stuurwielverwarming of stoelventilatie geactiveerd. Niet eerder ervoeren we zoveel luxe, en in de praktijk blijkt het ook nog eens verbluffend goed te werken. Op de schaarse warme augustusdagen zaten we heerlijk gekoeld.

 

Conclusie
Met een lengte van 5 meter 23 is de Lexus nauwelijks fatsoenlijk in een parkeervak te parkeren, maar de meeste bezitters van deze bolide zullen wel een eigen oprijlaan hebben. Uniek aan de Lexus is z’n rijgedrag, dat gaat in alle rust en stilte. Plus comfort. Je voelt echt niets van hobbels en bobbels in de weg. Daarbij komt dat de ingenieurs extra werk hebben gemaakt van het stuurgedag. Voortaan gaat sturen behoorlijk sportief. In combinatie met de 3.5 liter benzinemotor geeft dat een machtig gevoel. Enkel bij vol accelereren zet de motor een luide keel op. Eigenlijk is de Lexus een geheel eigen auto, die wel te vergelijken is met andere F-segmenters, maar wel opereert in een specifieke doelgroep. Qua bagageruimte kan de 430 liter niet concurreren, en ook het infotainment moet het tegen een S-klasse afleggen. Toch zijn er zoveel unieke aspecten aan deze Lexus – de unieke rij-eigenschappen, de stilte aan boord, het premium gevoel – dat we ‘m hebben ingeleverd met een grote glimlach. Dit is een auto met een verhaal!

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.