De Mazda 3 is al lang geen onbekende meer in de compacte middenklasse. Met zijn scherpe design, dynamische rijeigenschappen en verfijnde interieur heeft hij een trouwe aanhang gekregen. Maar hoe presteert de in 2018 gepresenteerde hatchback anno nu? We namen de proef op de som met de Mazda 3, voorzien van modeljaarupdate 2024.

Het uiterlijk van de meeste auto’s is na een aantal jaren ‘gedateerd’ of ‘verouderd’. De Mazda 3 zou op dit moment beter kunnen worden geduid als ‘fris’. Weinig verraad dat de auto al weer even meegaat. Sterker nog, met de opvallende dieprode kleur en zijn zwarte accenten weet nog menig oog te trekken en een gesprek met een buurman uit te lokken. Niet dat dit per se je doel hoeft te zijn, maar leuk is het wel dat deze auto boeit. Het is een plezier om naar deze auto te stappen. Het ontwerp van de Mazda 3 ontleent zich aan het KODO-design, dat zich kenmerkt door het accentueren van beweging. Dit zien we terug in de vloeiende lijnen en de scherpe accenten.

De auto heeft een vrij forse C-stijl meegekregen, waardoor het geheel meer opvalt. Dit brengt ook nadelen met mee voor het interieur. De ramen voor de achterpassagiers zijn klein, waardoor het een opgesloten gevoel kan geven. Ook voor de berijder zorgt de C-stijl ervoor dat sommige manoeuvres (bij rotondes e.d.) wat voorzichtiger moeten worden uitgevoerd. Met de rest van het interieur is niets mis. Wat heeft Mazda met dit interieurontwerp een goede slag geslagen. We treffen een zeer hoogwaardig interieur aan met mooie horizontale vloeiende lijnen. De gebruikte materialen zijn gerust premium te noemen. In de jaarupdate zijn de knopjes nog even van meer contrast voorzien en dat is een goede keuze. Prettig is ook het standaard meegeleverde head-up display. Het geheel oogt fris en is uitgerust met mooie details in knoppen en accenten.

Onze testauto is ook rijk uitgerust met veiligheid- en assistentiesystemen. In de versie van 2024 zijn de Distracted Driver Alert en Intelligent Speed Assist (ISA) er nog aan toegevoegd. Menig rijder zal moeten wennen (of irriteren) aan deze prominente piepjes. Deze per juli verplichte systemen (Europese wetgeving) moeten de gebruiker waarschuwen bij vermoeidheid, afleiding en bij het overschrijden van de snelheidslimiet. In de praktijk kan dit nogal een verstoorder van de rust zijn en daadwerkelijk tot vermoeidheid leiden. Zeker in de stilte die de Mazda 3 biedt waren de meldingen nogal luid. Helaas zijn meldingen alleen uit te schakelen door alle Veiligheids- en assistentiesystemen per enkele rit uit te schakelen. Dat kan dan wel met één druk op een (fysieke) knop.

Naast deze verplichte systemen klinken er in de standaard set-up ook andere akoestische meldingen. Het duurde even om te ontdekken waar deze meldingen over gaan, zoals het passeren van een auto in de dode hoek op de snelweg. Naast dat dit voor sommige gebruikers teveel van het goede zal zijn, is het jammer dat de verschillende akoestische meldingen van de veiligheidssystemen weinig worden verduidelijkt in het instrumentarium.

Het scherm in het midden werkt zoals het hoort. Mooi hoe Mazda dit heeft verwerkt in het lederen lijnenspel van het interieur. De centrale draaiknop werkt erg prettig in de bediening. De menu’s zijn ook goed en logisch te bedienen. Voor wie het standaard systeem niet genoeg is, wordt Apple Carplay of Android Auto aangeboden. Daarmee heb je meer mogelijkheden het systeem naar je hand te zetten. Daarbij zou een touchscherm wel van toegevoegde waarde zijn, wat nu ontbreekt.

Motorisering

Wat betreft motorisering biedt Mazda driemaal een 2-liter benzine motor aan met de opties voor 122, 150 of 186 pk. Onze testauto was uitgerust met de sterkste en bijzondere uitvoering, de e-Skyactiv X 186, een viercilinder benzinemotor. Het bijzondere van deze motor is de complexe compressieontsteking, die je normaal alleen bij dieselmotoren tegenkomt. In plaats van ontsteking door middel van een bougie, wordt het brandstof-luchtmengsel gecontroleerd ontbrand door hoge compressie. Voordelen hiervan zijn dat deze benzinemotor zuiniger en stiller zou zijn geworden. Interessant is dan ook dat deze Skyactiv X 186 met compressieontsteking zuiniger is dan de minder vermogende Mazda 3 motoren. Het verbruik over de 600 km van onze testrit kwam uit op een nette 6.0 (fabriekswaarde: 5.4).

De zwaarste motorisering is geen snelheidsmonster, maar vlot rijdt hij zeker. Dat in combinatie met het prettige onderstel is het een fijne rijdersauto. Je voelt met het onderstel een goed contact met de weg, zonder dat het oncomfortabel wordt. Hier is een goede balans gevonden tussen de sportieve en rustiger rijder. De handbak van onze testauto moedigt het dynamische rijden aan. Voor de comfortabeler rijder die graag het fileleed wil verzachten is de 6-traps automaat aan te raden, zodat ook de handige stop-en-go functie ook actief is. Hiervoor tel je afhankelijk van de motorisering wel 3 tot 6,8 mille meer neer. De vraag is waar je harder wilt werken, in de auto of op de zaak.

Hoewel de testauto nog niet eens de meest uitgeruste versie is, krijg je voor 41 mille een zeer rijk uitgeruste auto met een bijzondere onderliggende motortechniek. Het exterieur blijft fris ogen en het interieur doet premium aan. Met het rijden is weinig mis, de rijeigenschappen bieden rijplezier voor veel verschillende rijders. De passagiers op de achterbank zullen misschien wat klagen over het beperkte zicht, maar rouleren met de bestuurder zal veel goed maken. De auto heeft voldoende aan boord om jaren met plezier mee te rijden, ook na 2024.