Een B-segmenter met een hogere zit staat garant voor succes, dat blijkt wel uit de meest recente verkoopcijfers. Geen wonder dat Opel een breed pallet aan keuze mogelijkheden voor de nieuwe Mokka heeft gelanceerd. Eerder reden we met de 1.2 T, een handgeschakelde benzine. Lees hier dat verhaal. Onze conclusie was toen: een stap in de goede richting, maar nog niet foutloos. Dat laatste geldt wel in een grotere mate voor zijn elektrische broertje. Want met elektrische aandrijflijn zijn veel van onze aanmerkingen verdwenen. Zo was één van de minpunten die we noemden de gehorige driecilinder. Uiteraard hadden we daar in deze variant geen last van. Ook het verbruik viel tegen, maar op stroom valt er een stuk minder te klagen. Is de Mokka-E dan helemaal foutloos? Dat lees je in dit testverslag.

Uitstraling
De nieuwe generatie Opels verrassen keer op keer, en dat is ook nu weer het geval. Het front smoelt goed en frivole rode tinten frissen de boel op. Het zwarte pianolak gedeelte op de grille geeft een robuuste indruk. Zelf zouden we de wielen iets kleiner hebben besteld, maar het ziet er wel fraai uit. Al met al behoorlijk geslaagd. Ook het interieur kan ons bekoren. Een goede afwerking, prima materialen en een volwassen geheel. Met enkele puntjes die we niet willen vergeten om te noemen, zo is de pianolak enorm besmettelijk voor vingerafdrukken en werkt de knop voor de transmissie ook niet feilloos. Maar verder: netjes gedaan.

Binnenmaten
Op de achterbank zit je prima, ook als volwassene. Bovendien profiteer je van twee USB aansluitingen waarmee devices kunnen worden opgeladen. Nog verder achterin scoort de Mokka E met 310 liter bagageruimte een voldoende, niet meer dan dat. Concurrentie biedt vaak net iets meer. Tegelijkertijd is de ruimte wel uit te breiden. Als de achterbank wordt neergeklapt, dan komt er een inhoud van 1060 liter vrij. Zo kan je toch nog die felbegeerde kast van de bekende meubelfabrikant kopen én vervoeren.

Het rijden
Positief is dat het de eerste keer is dat we bij een van Stellantis afkomstig elektrisch model het batterijpercentage zien weergegeven. Bij de Peugeot- en Citroën modellen is dit niet het geval, en dat zorgt ervoor dat je enorm veel informatie mist. Natuurlijk zal je je naar verloop van tijd kunnen aanleren om ongeveer de batterijhoeveelheid in te schatten, tot die tijd is het oppassen geblazen. Opvallend soepel en comfortabel rijdt deze Mokka-E. Versnellen gaat vlot, maar niet zo snel als we tegenwoordig bij veel potenter modellen zien. Dit zorgt vaak voor misselijke bijrijders. In dit geval is daar geen sprake van. Het verbruik blijft bij 15 graden en bewolkt weer op een nette 18 KW/100 km, omgerekend is dat een actieradius van ongeveer 280 kilometer bij normaal gebruik.

Conclusie
De Mokka-E heeft zich bewezen als een comfortabele, soepele en prima sturende elektrische auto. Het verbruikt blijft mooi binnen de perken. Praktisch hadden we graag een grotere bagageruimte gewenst, maar met de ruimte in het interieur is het wel prima gesteld. De prijs is met 41 duizend euro wel erg stevig, mocht je binnen de Stellantis groep op zoek zijn naar een B-segmenter op hogere poten, dan kunnen we de Mokka-E zeker aanraden.