Een snelle bus, vol hightech equipment, communicatiemiddelen en een drone. Zo kennen we de Opel Vivaro uit het programma Jachtseizoen. Jarenlang figureerde dit model in de populaire YouTube-serie waarbij de laatste serie zelfs twee Vivaro modellen in z’n gamma had. Een elektrische- en een benzinevariant. Het zijn natuurlijk geen versies die met elkaar te vergelijken zijn, dus bekijken we de Vivaro-e op zichzelf staand, als individu. Hoe praktisch is de werkbus, en wat kan je ermee? Hoe gaat het als je een retourtje Amsterdam vanuit het oosten van het land gepland hebt staan? We zoeken dit en andere zaken uit in deze test.
Uiterlijk ziet de Opel er mooi uit. Het front oogt typisch Opel, maar maakt wel een forse en stoere indruk. Dankzij de zwarte lakkleur is het geheel fraai weergegeven en vallen de plastic delen van de voorzijde mooi weg. Met de stoere velgen oogt het geheel best overtuigend, hoewel het natuurlijk een kwestie van smaak blijft. Saai is echter anders. Voorin vinden we een voorstoel en bankje, waarbij er dus in totaal 3 volwassenen mee op pad kunnen. Ga er daarbij wel vanuit dat de middelste persoon niet van al te groot formaat moet zijn, om de rit gezellig te houden. Je beschikt over allerhande luxe voorzieningen. Daarmee doelen we op zaken die je vroeger niet in een werk bus zou vinden. We noemen de stoelverwarming, die erg goed werkt. Ook Apple Car Play en Android Auto zijn aanwezig, verbinden gaat snel en eenvoudig middels een USB-A kabeltje die je koppelt aan het scherm waarna het systeem snel opstart en je profiteert van de slimme interface. Wanneer je uitstapt is er achter de passagiersdeur nog een schuifdeur waarmee je de toegang naar de laaddeur ontsluit. Er kan heel erg veel mee. Uiteindelijk kan er meer dan 1000 kilo geladen worden, dus dat is flink wat.
De 2088 kilo wegende Vivaro-e beschikt over een 75Kw accupakket en kan daarmee volgens de WLTP-testmethode 330 kilometer ver komen. Reken in de praktijk op zo’n 250 kilometer. Je kunt dus wel een retourtje Amsterdam vanuit de meeste plaatsen in het oosten van het land plannen, maar dan moet je wel goed opletten, de boel niet te zwaar beladen en vooral rekening houden met de snelheid die je op de snelweg aanhoudt. Hoe langzamer, hoe gunstiger het verbruik. Daarbij kan het al helpen om bijvoorbeeld 90 kilometer per uur aan te houden op de snelweg, want bij een snelheid van 100 kilometer per uur neemt het verbruik al sterk toe.
Het valt vooral op dat de Vivaro-e erg stil is. Stil aan boord, maar ook stil voor de omgeving. Geen typisch luidruchtig motorgeluid meer, dan je zovaak hoort bij pakketbezorgers in een woonwijk. En dat merk je ook tijdens het rijden. Het versnellen gaat uiterst soepel en geruisloos, het comfort ten opzichte van de op brandstof aangedreven versies neemt enorm toe. Dat de actieradius beperkt is, moet je even voor lief nemen. Wanneer je vooral in de buurt klust, hoeft dit zeker geen probleem te vormen. Helemaal niet als er een snellader in de buurt zit, want dan zit je in een goede driekwartier weer vol. Dit gaat met maximaal 100KW. Inclusief BTW kost deze Vivaro-e net iets meer dan 60 mille, maar zakelijk is hij dus een stuk gunstiger aan te schaffen. Zeker het overwegen waard.