De Peugeot 208 is nog maar een korte periode op de markt, maar nu al is het een succes. Naast de wat oudere doelgroep spreekt het model ook hippe, jonge kopers aan. Het ontwerp is bijzonder goed geslaagd en behalve de conventionele benzinemotor die centraal staat in deze test, is er ook de volledig elektrische e-208, waarvan we later een verhaal zullen optekenen. Op benzinegebied is er de keuze uit twee smaken. Een 100pk motor geldt als de instapper, wanneer we het showroom lokkertje buiten beschouwing laten. Daarboven is er nog de 130pk sterke variant waar wij tijdens deze test mee rijden. Gekoppeld aan de EAT8 – oftewel de achttrapsautomaat – is dit hét luxe product voor de zakelijke rijder die volledig elektrisch nog niet helemaal ziet zitten.

Lifestyle is een belangrijk toverwoord in de marketingcampagnes van veel automerken van tegenwoordig. Peugeot is daar geen uitzondering op. Bij de reclamespotjes kan het voorkomen dat het veel meer gaat om het gevoel dat wordt gebracht, dan om de auto zelf. Toch zijn de designers erg slim te werk gegaan bij het creëren van de 208. De lijnen zijn speels, het model oogt compact maar toch volwassen. Binnenin is er voldoende ruimte, ook volwassenen kunnen achterin nog oké zitten. Luxe is er in de vorm van adaptieve cruise controle met lane keep assist, licht- en regensensor, keyless entry, instelbare drive modi en draadloos laden. Een onverwacht ontbrekend feature is stoelverwarming. Desondanks is dat wel leverbaar op de 208, stuurwielverwarming is echter geen optie.

De automaat schakelt erg soepel door de acht versnellingen en blijft laag in toeren, ook op snelheden in de driedubbele cijfers. Dat komt de rust aan boord te goed. Ook is er veel werk gemaakt van de isolatie. De motor is met 130pk behoorlijk krachtig. Van nul naar honderd kost je 8,7 seconden. Grappig om te vermelden is de topsnelheid, die met 208 kilometer per uur een knipoog naar de type-aanduiding maakt. Het verbruik is bij normaal gebruik ongeveer 1 op 18, vrij netjes voor een potente motor van dit formaat. De bagageruimte is met 265 liter bescheiden. Zeker in vergelijking met concurrentie. Een duidelijk minpunt dus.

De testauto is uitgevoerd in een GT-line trim, die zorgt voor sportieve details waardoor de 208 er nog leuker uitziet. Het afgeplatte stuurwiel ligt goed in de hand. Het bekende concept van Peugeot is een klein stuurwiel, waardoor je goed uitzicht hebt op het zeer fraaie 3D digitale instrumentarium. Aan alles merk je dat de Peugeot 208 helemaal bij de tijd is. In lijn met de familie zijn de kenmerkende slagtanden op de voorzijde van het model. Al met al is de afgeladen Fransman zoals wij die rijden 30.379 euro, en daarvoor beschik je over een compleet uitgerust model. Duidelijke minpunten zijn naast de eerder genoemde beperkte bagageruimte de praktische inzetbaarheid, want erg ruim is het allemaal niet. Duidelijk bedoeld voor hen die met z’n tweeën zijn of geen grote gezinnen hebben te herbergen. Overigens heeft Peugeot voor die laatstgenoemde groep nog tal van auto’s in petto. Samen met PSA is het gelukt om de ‘deux-zero-huit’ met een premium sausje te overgieten. En dat is bijzonder goed geslaagd.