Zoals bekend is de crossover hét segment waar je momenteel als autofabrikant aanwezig moet zijn. De Arkana is een voordelige aanbieding. Niet vaak komen we namelijk een auto in dit segment tegen, die geheel met opties onder de 40 mille blijft. In dit geval kost de Renault pakweg 37 duizend euro. Een hoop geld, maar als je bedenkt dat tegenwoordig de prijzen in het marktsegment een stuk hoger liggen, dan is het alsnog een prima aanbod.

Fraaie lijnen
In het verleden waren we niet zo’n fan van auto’s als de BMW X6. Het ontwerp riep op z’n zachtst gezegd nogal wat vragen op. Inmiddels is het tij echter gekeerd, en zijn er steeds meer modellen die in dezelfde lijn zijn vormgegeven. De druppelvorm heeft aan populariteit gewonnen, ook vanwege het feit dat de CW-waarde daarmee omlaag gaat. De CW-waarde staat voor de mate van luchtweerstandscoëfficiënt. Daar heb je dus in de Renault profijt van, want het verbruik is met 6,6 liter per honderd kilometer vrij laag.

Prachtige werkplek
Wat ons betreft verdient het interieur een pluim. Materialen zijn van een prima kwaliteit en ergonomisch steekt het goed in elkaar. De vormgeving is de designtaal die door Laurens van den Acker cum suis is ontworpen. Het staande scherm geeft duidelijk de graphics weer. De automaatpook kennen we uit modellen als de Renault Captur en werkt goed. Wel vragen we ons af in hoeverre de duurzaamheid ervan op de lange termijn is gewaarborgd, aangezien de pook een klein beetje kwetsbaar aanvoelt. Opties zijn er in overvloed aanwezig, we noemen alleen de belangrijkste. Dat is stuur- en stoelverwarming, adaptieve cruise control en lane keep assist. Ook is er een achteruitrijcamera en Apple Car Play aanwezig. De Renault zit riant in de spullen.

Op pad
Anders dan in de Renault Captur die we onlangs hebben getest, voelt deze aandrijflijn een stukje gebalanceerder aan. Qua geluid worden we wel net iets teveel betrokken bij het werk van het hybride systeem waar deze motor aan is gekoppeld. We horen relatief veel motorgeluid tijdens het accelereren. Het onderstel is een stuk meer comfortabel dan die van de Captur, je merkt weinig van oneffenheden. Bovendien voelt hij vrij vlot aan tot zo’n 80 kilometer. Uiteindelijk komt de nul tot honderd sprint uit op 10,6 seconden en de topsnelheid ligt op 172 kilometer per uur. Niet bijzonder, maar als je bedenkt dat de Arkana in wezen op het onderstel van zijn B-segment broertje staat, dan is het wel beter te verklaren. Overigens merk je daar weinig in negatieve zin van.

Conclusie
De Renault Arkana is een voordelige, praktische auto voor niet al te veel budget. Wel krijg je veel opties voor dat geld. Wij reden de RS-line in de meest luxe uitvoering, maar er is ook de keuze tussen Zen of Intens. Die uitrustingsniveau’s liggen net een stapje lager. Praktisch noemen we ‘m vanwege 480 liter bagageruimte, en met de banken plat zelfs 1263 liter. Zowel voor- als achterin zitten passagiers voldoende, ondanks de aflopende daklijn. Al met al heeft Renault met de Arkana een volwassenen, interessant alternatief in handen, dat voor de ‘nog niet EV-rijders’ erg interessant kan zijn.