Toyota staat aan de basis van de hybride-techniek. De eerste generatie Prius was rond de jaarwisseling de eerste auto die onderhuids deze nieuwe aandrijflijn had. Geen wonder dat het Aziatische merk bekend staat als dé expert op dit gebied. Het lukt ze dan ook al jarenlang om de allerzuinigste auto op benzine te maken. De Auris en Prius wisselen elkaar af met deze titel, maar het is tot op heden geen andere autofabrikant gelukt om met deze eer te strijken. Door deze techniek wordt het steeds minder noodzakelijk om een diesel aan te schaffen, doordat de lage kilometerprijs zijn uitwerking heeft op het omslagpunt. Voor de meeste kilometervreters zal deze Auris gewoon gunstiger zijn dan een gemiddelde diesel.

Uiteraard hebben we de geclaimde titel ‘zuinigste auto op benzine’ in de praktijk op de proef gesteld. Tijdens een uitgebreide test kwamen we op 4,7 liter per 100 kilometer, daarmee is het gebruik van de rechtervoet niet geschuwd. Een uiterst nette score, zeker als je bedenkt dat vijf personen en bagage zonder probleem mee kunnen reizen. Toyota heeft de voorzijde onder handen genomen, voortaan siert LED-verlichting het front, maar de achterzijde is nog behoorlijk hetzelfde gebleven. Wat ons betreft een gemiste kans, want hier was een hoop uit te halen om het ietwat stoffige imago op te poetsen. Toch is het allerminst een lelijke auto, onderweg trek je af en toe zelfs nog wel wat bekijks. Het dashboard is de zakelijkheid zelve, maar het infotainmentsysteem is voortaan een stuk hoogwaardiger. Dit geldt ook voor de gebruikte materialen. De interface van het systeem is hetzelfde gebleven, ongetwijfeld een aandachtspunt voor het nieuwe model.

We hebben vrijwel de meest luxe uitvoering tot onze beschikking en dat betekent dat het je aan niets ontbreekt. Ook is er een hoop gedaan aan veiligheid, zo beschikt de Auris over een systeem dat in de stad reageert en ingrijpt bij dreigende aanrijdingen. Dit veiligheidsfeature komt vooral van pas in de stad. Zowel het rijden op de snelweg als in de stad heeft z’n voordeel. In de stad weet de auto zijn accu op te laden door het winnen van energie tijdens het remmen. Daardoor is een stadsritje soms nog zelfs zuiniger dan een rit over de snelweg. In laatstgenoemde omgeving geniet je echter van de rust aan boord – zodra de CVT-automaat tot rust is gekomen. Vooral tijdens accelereren blijft de automaat veel te veel lawaai veroorzaken. De filosofie achter de techniek is prima, maar tegenwoordig is er een hoop isolatie vereist om het lawaai te verhullen.

De Toyota Auris TS is een erg fijne auto, die zowel voor stadsverkeer als lange afstanden geschikt is.  Vooruitgang is er geboekt op het gebied van veiligheid, uitrusting en design. Voorlopig zal dit genoeg zijn om de verkopen weer even een boost te geven. In de komende jaren zal hij het echter een stuk moeilijker krijgen, aangezien er nauwelijks nog kan worden geprofiteerd van gunstige fiscale omstandigheden. Het zal moeten blijken welke uitwerking dit heeft op de verkoopcijfers. Vooralsnog valt de auto tot 2016 nog in de categorie voor 14 procent bijtelling, dus reden tot paniek is er dit jaar nog niet. Kopers genieten van praktisch gebruikersgemak door voldoende ruimte aan boord en een riante kofferbak van 530 liter. Menig huismoeder zal blij zijn dat er veel kan worden verstouwd tijdens de jaarlijkse vakantie. Snel is de Auris niet – met een acceleratietijd van 11,2 seconden en een top van 175 kilometer per uur – maar veel kopers zullen dit niet doorslaggevend doen zijn. Want wat techniek en kwaliteit betreft is de Toyota nog altijd koploper en bovendien de zuinigste in z’n klasse.